Het XXL ‘sport’-aanbod van IPM

650! Dit is het totaal aantal pagina’s dat de sportredactie van IPM iedere week produceert. Een cijfer dat Pascal Alexandre, de nieuwe directeur Sport, een beetje doet duizelen: ‘Dit is veruit het grootste sportaanbod in de Franstalige geschreven pers. ’ De…
4 mei 2021

650! Dit is het totaal aantal pagina’s dat de sportredactie van IPM iedere week produceert. Een cijfer dat Pascal Alexandre, de nieuwe directeur Sport, een beetje doet duizelen: ‘Dit is veruit het grootste sportaanbod in de Franstalige geschreven pers. ’

De nieuwe directeur kent zijn sector goed. Als hoofd van de afdeling Nationale en internationale sport bij L’Avenir sinds 2005 kon hij zijn managementvaardigheden aanscherpen en tegelijkertijd verbonden blijven met het veld. Hij versloeg met name de Olympische Spelen van 2012 en 2016, verschillende Europese atletiek- en basketbalkampioenschappen, grand slam-tennistoernooien …

Een veelzijdig sportprofiel dat de aandacht van de IPM-directie trok zodra zij vervanging zocht voor Benoit Delhauteur, voormalig directeur Sport bij La DH, die afgelopen najaar bij de RTBF ging werken.

Zoals een persbureau

Samen met Jonathan Lange, hoofdredacteur Sport van La DH, heeft Pascal Alexandre de ambitie om synergieën te ontwikkelen tussen de 3 titels van de groep: L’Avenir, La DH et La Libre. ‘We kunnen rekenen op 40 professionele journalisten voor nationale en internationale sportreportages. We werken als een persbureau: onderwerpen behandelen, inhoud produceren en ervoor zorgen dat dit bij de juiste media terechtkomt in functie van de redactionele lijn van elke titel. ’

Pascal Alexandre is nog maar pas benoemd in zijn nieuwe functie en ook van plan de ‘web first’-uitdaging aan te gaan.‘Over een paar maanden is het de bedoeling dat 70% van onze inhoud eerst op internet komt alvorens op papier staat’, legt hij uit.

Een visie die hand in hand gaat met de ontwikkeling en professionalisering van verschillende formaten, zoals podcasts, Facebook Live, Instagramverhalen, video’s, …

Een formaat dat goed werkt? Pascal noemt ‘Vestiaire’, een nieuw interviewconcept dat in februari door La DH werd gelanceerd, met een podcast en eigenzinnige video’s. Een sportatleet wordt uitgenodigd om meer over zijn/haar privéleven, alledaagse onderwerpen, wedstrijdanekdotes, belangrijke maatschappelijke thema’s maar ook lichtere onderwerpen zoals zijn/haar muziek- of tv-smaak te vertellen. Deze afleveringen zijn letterlijk overal te vinden: op sociale netwerken, websites, kranten, Spotify en andere podcastplatformen.

Experimenteren … en aanvaarden dat we vastlopen!

‘We gaan duidelijk in de richting van verschillende formaten maar ook van meer interactie met onze lezers en internetgebruikers. We zullen daarom concepten uittesten en soms moeten aanvaarden dat we vastlopen! ’, glimlacht de persoon die nog andere ideeën achter de hand heeft.

‘Ik zou graag willen dat bepaalde onderwerpen met meer diepgang en deskundigheid worden behandeld. Waarom houden we niet elke week een grote enquête? Aan onderwerpen geen gebrek: voetbalzaken, vrouwenvoetbal, het budget van een wielerploeg …’

Met nog maar een paar weken te gaan voor een zomer vol sportgekte is de man die er als kind al van droomde om een baan in de sportwereld te hebben, dolgelukkig. ‘We werken aan specials over het EK Voetbal, de Olympische Spelen in Tokio en de Ronde van Frankrijk … Maar dat is voor de zichtbare kant van ons werk. Want we mogen de technische dimensie van de integratie van de redacties niet onderschatten. Onze IT-systemen en onze procedures zullen nauwer gaan samenwerken. We weten allemaal dat er in de IT altijd kinderziektes zijn … Maar onze lezers en internetgebruikers zullen daar niets van merken. Dat hoop ik althans! ’

Lokale sport in afwachting van een herstart

En voor wie van exacte cijfers houdt, gaan we nog eens in detail in op dit cijfer van 675 wekelijkse sportpagina’s ‘made in IPM’.

  • 260 pagina’s nationale en internationale sport, geproduceerd door 40 journalisten: 180 pagina’s voor La DH, 50 voor L’Avenir en 35 voor La Libre.
  • 390 regionale en lokale pagina’s, geproduceerd door 20 journalisten en tientallen lokale correspondenten: 60 pagina’s voor La DH (5 edities) en 330 voor L’Avenir (9 edities).

We zien hier dat de lokale sport echt de broedplaats voor L’Avenir is, en niet alleen op het gebied van voetbal. ‘We verslaan veel disciplines zoals basketbal, tafeltennis, wielrennen, volleybal, joggen, atletiek, … We zijn duidelijk aanwezig op internet met het Footbook-platform dat abonnees de mogelijkheid biedt om exclusief en op video de beste momenten van een selectie regionale voetbalwedstrijden opnieuw te beleven, van D1 amateurs tot Provinciaal 4. Uiteraard ligt dit uitgebreide aanbod als gevolg van de pandemie al een jaar praktisch stil …’.

Een laatste wens ter afsluiting van dit korte gesprek met Pascal Alexandre? ‘Ik heb een boodschap voor vrouwelijke studenten journalistiek die op zoek zijn naar een stageplaats: waarom geen sportjournalistiek en waarom niet bij IPM? Ik zou echt heel graag meer vrouwen op onze redactie willen zien, maar in de meer dan 15 jaar dat ik in deze sector werkzaam ben, ben ik er nog maar weinig tegengekomen. Maar ze zijn meer dan welkom! ’

Wilt u meer weten over ons sportaanbod? Neem contact op met info@ipmadvertising.be

IPM-Fout404

IPM Reclame redactie

Ons team is gespecialiseerd in communicatie, journalistiek, media en vele andere gebieden. Ons doel? Om u de geheimen van succesvolle bedrijfscommunicatie en de optimalisering van reclamebudgetten te geven om uw doelstellingen te bereiken.

Onze andere artikelen

NP Pulse, bevestigt de kracht van nieuwsmedia

NP Pulse, bevestigt de kracht van nieuwsmedia

NP is een uitgebreid pack waarmee u op basis van een gecombineerd tarief kan adverteren in de 12 belangrijkste nieuwsmerken van ons land. Een nationaal advertentieaanbod dat ideaal is qua bereik en CPM. “NP (News Power) is een nationaal aanbod dat de 4 belangrijkste...

IPM komt met innovatieve oplossing voor weergerelateerde data !

IPM komt met innovatieve oplossing voor weergerelateerde data !

Een nieuwe data-technologie wordt toegevoegd aan het reeds zeer uitgebreide verticale aanbod van IPM op gebied van weergerelateerde gegevens (zowel print als digitaal): waardoor gerichte campagnes op het juiste moment kunnen worden uitgevoerd! IPM introduceert een...

De media van IPM, uw vierde macht in een verkiezingsjaar

De media van IPM, uw vierde macht in een verkiezingsjaar

In het verkiezingsjaar 2024 zal de burger best wat keuzes moeten maken. De burger is wat betreft informatie over politieke gebeurtenissen sterk afhankelijk van onze perstitels en vooral La Libre Belgique.   « Politiek nieuws speelt een prominente rol in La Libre...