Wat is ‘targeted’ en ‘retargeted’ adverteren?

In de wereld van digital marketing noemen we retargeted adverteren ook wel remarketing.  Hierbij toont u gerichte advertenties aan de gebruikers van uw website of mobiele app.  Met remarketing kunt u uw doelpubliek beter bereiken door u te richten op…
8 maart 2021

In de wereld van digital marketing noemen we retargeted adverteren ook wel remarketing.  Hierbij toont u gerichte advertenties aan de gebruikers van uw website of mobiele app.  Met remarketing kunt u uw doelpubliek beter bereiken door u te richten op de internetgebruikers die eerder al interesse toonden in uw producten of diensten.

Met zo’n campagne kunt u bovendien op verschillende doelen mikken: uw verkoop verhogen, uw online zichtbaarheid vergroten, meer naamsbekendheid creëren op internet of het aantal leads verhogen als u bijvoorbeeld een B2B-bedrijf bent. 

Dit biedt heel wat voordelen om uw advertentiekosten te optimaliseren en uw return on investment te boosten.

Gericht adverteren (targeting) bestaat al even lang als het verkopen zelf. Maar de digitale technologie heeft deze praktijk nieuw leven ingeblazen. Zo is een 100% nauwkeurige en exhaustieve meting van de resultaten mogelijk. “Targeting kan op om het even welk datapunt”, verduidelijkt Raphael Stuyck, digital marketeer voor IPM Advertising.

Zo kunnen we de gegevens in twee categorieën onderverdelen. Eerste categorie: targeting op basis van de inhoud. De ene lezer bladert door naar de sportartikels, de andere lezer bezoekt elke dag de rubriek Cultuur enz. Tweede categorie: targeting op basis van de internetgebruiker. Zijn woonplaats, het gebruikte apparaat (pc, tablet, smartphone), de uren waarop hij online is enz.

Op basis van al deze gegevens kunt u kiezen voor een positieve targeting (bv. u stelt uw website zo in dat er enkel een boodschap verschijnt voor de bezoekers die in een bepaalde provincie wonen) of voor een negatieve targeting (bv. alle bezoekers krijgen die boodschap, TENZIJ ze in die bepaalde provincie wonen).

En wat met retargeting? “In de praktijk komt retargeting overeen met targeting, maar er is wel een conceptueel verschil! Retargeting betekent een boodschap weergeven wanneer een actie eerder wel of niet werd gedaan”, legt Raphael Stuyck uit.

We kennen allemaal wel voorbeelden van ‘agressieve’ retargeting. Toen ik een hotel in Barcelona had gezocht, werd ik overstelpt met advertenties en berichten over Catalonië … “Zo’n aanpak is bijzonder basic, en werkt volgens mij eerder tegen u!”, besluit Raphael. “Bij IPM steken we veel energie en tijd in een niet-intrusieve aanpak, die zich strikt baseert op de toestemming van onze lezers, uiteraard conform de AVG.”

Met deze technieken kunnen we ‘mandjes’ van lezers creëren en deze voorstellen aan onze adverteerders. Voorbeeld: een adverteerder uit de financiële sector is geïnteresseerd in het mandje met alle internetgebruikers die systematisch minstens 5 keer per week La Libre Eco bezoeken … Deze mensen zullen dan ook echt geïnteresseerd zijn in de weergegeven boodschap, want deze komt overeen met hun natuurlijke habitat!

Zo kunnen we van alles ‘mandjes’ maken voor quasi elke gelegenheid. Het is een zeer creatieve job met direct meetbare resultaten.

Benieuwd naar alle mogelijkheden van gericht adverteren? Neem contact op met Henry Visart

IPM-Fout404

IPM Reclame redactie

Ons team is gespecialiseerd in communicatie, journalistiek, media en vele andere gebieden. Ons doel? Om u de geheimen van succesvolle bedrijfscommunicatie en de optimalisering van reclamebudgetten te geven om uw doelstellingen te bereiken.

Onze andere artikelen

La Libre Eco krijgt een nieuw jasje!

La Libre Eco krijgt een nieuw jasje!

Vanaf zaterdag 11 januari heeft de La Libre Eco Week-end bijlage een nieuwe look. Deze bijlage van 20 pagina's bij La Libre bevat al het economische en financiële nieuws van het weekend, inclusief beurskoersen en koersen van uw beleggingsfondsen. Wat kunnen de lezers...

Resultaten van de CIM 2024

Resultaten van de CIM 2024

Ter gelegenheid van de publicatie van de resultaten van de CIM BPS-studie kunnen we bevestigen dat de Belgen dol zijn op hun persmerken, aangezien 94,1% van hen maandelijks minstens één persmerk raadpleegt! 83,0% leest ze ook in digitale versie, vooral op smartphones,...