MAGnify, een debat over lokale media met François le Hodey, CEO van de IPM Group

Elk jaar organiseert WE MEDIA MAGnify, een internationale conferentie over het uitgeven van tijdschriften. Op vier donderdagen in oktober en november werden digitale bijeenkomsten van ongeveer 30 minuten georganiseerd. Deze debatten boden de gelegenheid om uiteenlopende onderwerpen te bespreken zoals…
22 februari 2021

Elk jaar organiseert WE MEDIA MAGnify, een internationale conferentie over het uitgeven van tijdschriften. Op vier donderdagen in oktober en november werden digitale bijeenkomsten van ongeveer 30 minuten georganiseerd. Deze debatten boden de gelegenheid om uiteenlopende onderwerpen te bespreken zoals de alfa-index, lokale media, fake news en de invloed van de GAFA. Hierbij krijgt u een overzicht van wat er tijdens de “chair sessions” werd gezegd. Zowel de lokale media als de internationale platformen kwamen aan bod en François le Hodey, CEO van de IPM Group, nam bovendien ook deel.

Op 12 november nam François le Hodey, CEO van de IPM Group, deel aan een debat over lokale media en internationale contentplatformen (Facebook, YouTube, Twitter …). Aan zijn zijde als sprekers stonden Nathalie L’Hoir, Managing Director bij UM, een media-agentschap binnen de Media Brains group; Christine Jean, Head of Marketing, Branding & Media Management bij AG Insurance en Wim Vermeulen, Director of Strategy and Sustainability bij Bubka. Danny Devriendt, onder meer Managing Director van IPG/Dynamic en CEO van The Eye of Horus, een internationale denktank gericht op communicatietechnologieën, trad op als moderator.

Tijdens het slotdebat van MAGnify, dat plaatsvond tegen de achtergrond van de Amerikaanse presidentsverkiezingen, ging Wim Vermeulen eerst in op de verschillen tussen lokale media en contentplatformen die wereldwijd worden gebruikt. Volgens de Director of Strategy van Bubka hebben de twee niet dezelfde aard (lokaal versus internationaal) en niet dezelfde werkingskaders: de media (ook in België) zijn sterk gereglementeerd omdat ze bijvoorbeeld geen racistische, seksistische, … uitlatingen mogen doen. De mondiale platformen zijn op dat vlak veel minder beperkt zijn. Wim Vermeulen pleit daarom voor meer regulering van het gebruik van internationale platformen.

Steun bij een tegengestelde insteek

Christine Jean voegt zich bij Wim Vermeulen over het verschil in insteek tussen een medium (hier lokaal) en een contentplatform. De media zijn uitgevers en verantwoordelijk voor de inhoud die zij aanbieden, maar zij kunnen platformen ook gebruiken om een publiek te bereiken dat zij anders niet zouden bereiken. Volgens het Head of Marketing, Branding & Media Management van AG Insurance zijn de internationale platformen zich steeds meer bewust van de gevaren en excessen waaraan zij worden blootgesteld (fake news, racistische opmerkingen, complottheorieën, …). In het midden van de Amerikaanse presidentscampagne begon Twitter bijvoorbeeld met zelfregulering. Volgens Christine Jean hebben de media een onmiskenbare toegevoegde waarde voor adverteerders. Zij geven hen een kwalitatieve context, waaraan zij eer en waarde ontlenen. Volgens de spreekster ligt de uitdaging voor de media er vandaag in om hun publiek te behouden. Ze vraagt zich af hoe we ervoor kunnen zorgen dat burgers media-inhoud willen blijven “consumeren” zonder te vervallen in sensatiezucht. »

Ook François le Hodey is het eens over het verschil in insteek tussen platformen en media. Hij wijst echter op een ander specifiek kenmerk: de insteek van de zender die zich erin uitdrukt. Platformen zijn een communicatiemiddel dat voor een zo groot mogelijk aantal mensen beschikbaar is, terwijl kranten (gedrukt, online) worden gevoed door professionele journalisten, die toegang hebben tot informatie, besluitvormers … Platformen kunnen dus evenveel soorten inhoud overbrengen als er profielen van individuen in onze samenleving zijn (vrienden, leden van verenigingen, propagandisten, samenzweerders, terroristen, seksuele afwijkende personen …). Op de platformen is dus het beste en het slechtste te vinden, terwijl de kranten, die mettertijd uitgroeiden tot merken als La Libre, La DH en binnenkort L’Avenir, met ijzersterke verhalen garant staan voor de toepassing van de deontologie, met zorg voor de waarheid. IPM-redacteuren werken op collegiale wijze, wat betekent dat als een individu ontspoort, hij snel door collegialiteit zal worden bijgestuurd. “Als uitgevers hechten wij belang aan de kwaliteit van onze merken. Dat is wat we het vertrouwenscontract noemen. Wij bestaan al meer dan 100 jaar en wij willen er ook de volgende 100 jaar bij zijn. Onze artikels gaan over het echte leven, het dagelijkse leven van mensen, maar ook over politieke, sociale, economische en juridische kwesties … Wij worden gedreven door de wens om bij te dragen aan de maatschappij,” zei hij.

Hoewel Christine Jean het met François le Hodey eens is over de nobele missie van een bepaald soort pers, wijst zij toch op de slechte kwaliteit van de inhoud die door een handvol media wordt doorgegeven, die meer amusement dan echte informatie zijn. Als voorbeeld noemt zij enkele televisieprogramma’s die in het buitenland veel succes hebben bij het publiek en die vervolgens bij ons in België worden aangepast. Nathalie L’Hoir bevestigt dat adverteerders momenteel meer geïnteresseerd zijn in investeringen in media dan in platformen. De media vormen immers een veilige omgeving waarin journalisten bijna moreel verplicht zijn kwalitatieve, geverifieerde, geloofwaardige en relevante informatie te brengen. Een kader dat over het algemeen gunstig is voor de expansie van merken. Een merk heeft immers vele jaren nodig om een reputatie op te bouwen en bekend te worden bij het grote publiek, en deze ervan kan in een paar seconden worden vernietigd. Vandaar de uitdaging om de juiste partners te selecteren om mee samen te werken. Vandaag de dag worden in België alle media door adverteerders als veilig beschouwd.

Mis het tweede deel van het debat binnenkort niet op onze blog.

Bron: Video MAGnify via https://wemedia.be/

1: In 2018 hebben de Belgische uitgevers van consumenten- en professionele pers, kranten- en tijdschriftenwebsites en vrije, sociaal-culturele en verenigingspers hun krachten gebundeld binnen WE MEDIA (het resultaat van de fusie tussen UPP en The Ppress). De missie van de WE MEDIA federatie is het versterken en verdedigen van de waarden van professionele en onafhankelijke media.
2: Acroniem voor de vier Amerikaanse vaste en mobiele internetgiganten Google, Apple, Facebook en Amazon

IPM-Fout404

IPM Reclame redactie

Ons team is gespecialiseerd in communicatie, journalistiek, media en vele andere gebieden. Ons doel? Om u de geheimen van succesvolle bedrijfscommunicatie en de optimalisering van reclamebudgetten te geven om uw doelstellingen te bereiken.

Onze andere artikelen

NP Pulse, bevestigt de kracht van nieuwsmedia

NP Pulse, bevestigt de kracht van nieuwsmedia

NP is een uitgebreid pack waarmee u op basis van een gecombineerd tarief kan adverteren in de 12 belangrijkste nieuwsmerken van ons land. Een nationaal advertentieaanbod dat ideaal is qua bereik en CPM. “NP (News Power) is een nationaal aanbod dat de 4 belangrijkste...

IPM komt met innovatieve oplossing voor weergerelateerde data !

IPM komt met innovatieve oplossing voor weergerelateerde data !

Een nieuwe data-technologie wordt toegevoegd aan het reeds zeer uitgebreide verticale aanbod van IPM op gebied van weergerelateerde gegevens (zowel print als digitaal): waardoor gerichte campagnes op het juiste moment kunnen worden uitgevoerd! IPM introduceert een...

De media van IPM, uw vierde macht in een verkiezingsjaar

De media van IPM, uw vierde macht in een verkiezingsjaar

In het verkiezingsjaar 2024 zal de burger best wat keuzes moeten maken. De burger is wat betreft informatie over politieke gebeurtenissen sterk afhankelijk van onze perstitels en vooral La Libre Belgique.   « Politiek nieuws speelt een prominente rol in La Libre...