JDE: nieuwe look

Misschien las u als kind Le JDE? In 2022 viert het JDE, het Franstalige nieuwsmedium specifiek voor kinderen, haar dertigste verjaardag. Het JDE brengt specifiek actualiteit voor 9- tot 13-jarigen en ontstond eerst in Frankrijk. Het idee? Volwassenen begrijpen bepaalde…
28 september 2021

Misschien las u als kind Le JDE? In 2022 viert het JDE, het Franstalige nieuwsmedium specifiek voor kinderen, haar dertigste verjaardag. Het JDE brengt specifiek actualiteit voor 9- tot 13-jarigen en ontstond eerst in Frankrijk. Het idee? Volwassenen begrijpen bepaalde actuele onderwerpen soms niet helemaal, zodat het moeilijk is voor hen om ze uit te leggen aan kinderen. De formule bleek succesvol in Frankrijk en 8 jaar later, in 1992, besloot de Belg Carl Vandoorne om het concept in België te importeren.

Het JDE wordt gepubliceerd door uitgeverij Éditions de l’Avenir, die deel uitmaakt van de IPM-groep. Het JDE 2.0 telt nog altijd 8 bladzijden, maar verschijnt in een kleiner en handiger formaat. Dat formaat viel erg in de smaak bij de ‘testlezers’ die er in avant-première kennis mee maakten in juni. Het wekelijkse nummer zal geregeld aangevuld worden met een dossier van 4 bladzijden.

De maquette vertaalt de redactionele aanpak van het JDE: informeren over de actualiteit, analyseren/uitleggen, dicht bij het lezerspubliek staan, ontspanning/amusement bieden, en tot slot interageren. Het is de bedoeling positief nieuws, hoopgevende initiatieven te brengen en de belangstelling van de lezers te wekken voor de wereld die hen omringt.

“We wilden alle elementen van een traditionele krant behouden, maar er enkele speelse toetsen aan toevoegen: een kleur per nummer, pictogrammen, tekeningen … “, legt redactieverantwoordelijke Olivier Deheneffe uit. Tekenaar Gao heeft de mascotte die zo geliefd is bij de kinderen een beetje opgefrist, en ook het logo onderging een verjongingskuur.

De vaste ingrediënten blijven: de dossiers, het beeldverhaal, ludieke pagina’s, wedstrijden … In de rubriek ‘Sous la loupe’ wordt een actueel of maatschappelijk onderwerp uitgediept. Op de laatste pagina wisselen vier heel gegeerde rubrieken elkaar af: de ene week cultuur en nieuwe technologieën, de andere week sport en wetenschap. 

De maquette van het nieuwe JDE werd ook zo uitgedacht dat ze leesbaar is op smartphone, tablet of pc, waar de kinderen toegang hebben tot een versie met enkele extra’s: video’s, nog meer foto’s, spelletjes, quiz …

Zo gaat het JDE met heel wat projecten het nieuwe schooljaar in. In het eerste trimester van 2022 komt er overigens ook een nieuwe website en lanceren we nieuwe formaten om informatie over te brengen, in de lijn van de video’s waarin een actueel onderwerp uitgetekend wordt (‘Dessine-moi une actu’).

IPM-Fout404

IPM Reclame redactie

Ons team is gespecialiseerd in communicatie, journalistiek, media en vele andere gebieden. Ons doel? Om u de geheimen van succesvolle bedrijfscommunicatie en de optimalisering van reclamebudgetten te geven om uw doelstellingen te bereiken.

Onze andere artikelen

The Informal Pintjes Meetings by IPM: join our super cool afterwork!

The Informal Pintjes Meetings by IPM: join our super cool afterwork!

Grégory, Yield Manager en projectverantwoordelijke, legt ons het concept uit: Achter deze intrigerende naam schuilt ons nieuwe evenement dat u niet mag missen: "een coole afterwork, in de buurt van onze partners en klanten, gewoon een praatje bij een pintje, in een...

Heeft u al eens gedacht aan het huren van onze LN24 studio’s?

Heeft u al eens gedacht aan het huren van onze LN24 studio’s?

Bent u op zoek naar een audiovisuele oplossing om de geloofwaardigheid van uw bedrijf te versterken? Of wenst u uw naamsbekendheid te vergroten via kwalitatief hoogstaande tv-uitzendingen? Maar beschikt u niet over de nodige opnamefaciliteiten? Geen nood: LN24 heeft...

Les News, belangrijk fundament voor democratie

Les News, belangrijk fundament voor democratie

Gemiddeld besteden de Belgen 539 minuten per dag (ofwel 9 uur) aan mediaconsumptie. Om de aandacht van uw lezer-consument vast te houden, moet u naast de juiste contentmarketing ook een goede mediastrategie kiezen. NP3D (met 3 nieuwe premium digitale formaten: mobile,...

Newsletter IPM Advertising
Restez informé de notre actualité et de nos dernières offres !