JDE: nieuwe look

Misschien las u als kind Le JDE? In 2022 viert het JDE, het Franstalige nieuwsmedium specifiek voor kinderen, haar dertigste verjaardag. Het JDE brengt specifiek actualiteit voor 9- tot 13-jarigen en ontstond eerst in Frankrijk. Het idee? Volwassenen begrijpen bepaalde actuele onderwerpen soms niet helemaal, zodat het moeilijk is voor hen om ze uit te […]

Misschien las u als kind Le JDE? In 2022 viert het JDE, het Franstalige nieuwsmedium specifiek voor kinderen, haar dertigste verjaardag. Het JDE brengt specifiek actualiteit voor 9- tot 13-jarigen en ontstond eerst in Frankrijk. Het idee? Volwassenen begrijpen bepaalde actuele onderwerpen soms niet helemaal, zodat het moeilijk is voor hen om ze uit te leggen aan kinderen. De formule bleek succesvol in Frankrijk en 8 jaar later, in 1992, besloot de Belg Carl Vandoorne om het concept in België te importeren.

Het JDE wordt gepubliceerd door uitgeverij Éditions de l’Avenir, die deel uitmaakt van de IPM-groep. Het JDE 2.0 telt nog altijd 8 bladzijden, maar verschijnt in een kleiner en handiger formaat. Dat formaat viel erg in de smaak bij de ‘testlezers’ die er in avant-première kennis mee maakten in juni. Het wekelijkse nummer zal geregeld aangevuld worden met een dossier van 4 bladzijden.

De maquette vertaalt de redactionele aanpak van het JDE: informeren over de actualiteit, analyseren/uitleggen, dicht bij het lezerspubliek staan, ontspanning/amusement bieden, en tot slot interageren. Het is de bedoeling positief nieuws, hoopgevende initiatieven te brengen en de belangstelling van de lezers te wekken voor de wereld die hen omringt.

“We wilden alle elementen van een traditionele krant behouden, maar er enkele speelse toetsen aan toevoegen: een kleur per nummer, pictogrammen, tekeningen … “, legt redactieverantwoordelijke Olivier Deheneffe uit. Tekenaar Gao heeft de mascotte die zo geliefd is bij de kinderen een beetje opgefrist, en ook het logo onderging een verjongingskuur.

De vaste ingrediënten blijven: de dossiers, het beeldverhaal, ludieke pagina’s, wedstrijden … In de rubriek ‘Sous la loupe’ wordt een actueel of maatschappelijk onderwerp uitgediept. Op de laatste pagina wisselen vier heel gegeerde rubrieken elkaar af: de ene week cultuur en nieuwe technologieën, de andere week sport en wetenschap. 

De maquette van het nieuwe JDE werd ook zo uitgedacht dat ze leesbaar is op smartphone, tablet of pc, waar de kinderen toegang hebben tot een versie met enkele extra’s: video’s, nog meer foto’s, spelletjes, quiz …

Zo gaat het JDE met heel wat projecten het nieuwe schooljaar in. In het eerste trimester van 2022 komt er overigens ook een nieuwe website en lanceren we nieuwe formaten om informatie over te brengen, in de lijn van de video’s waarin een actueel onderwerp uitgetekend wordt (‘Dessine-moi une actu’).

IPM-Fout404

IPM Reclame redactie

Ons team is gespecialiseerd in communicatie, journalistiek, media en vele andere gebieden. Ons doel? Om u de geheimen van succesvolle bedrijfscommunicatie en de optimalisering van reclamebudgetten te geven om uw doelstellingen te bereiken.

Onze andere artikelen

Doeltreffendheid van reclame: IPM Advertising innoveert

Doeltreffendheid van reclame: IPM Advertising innoveert

Mijn campagne is verschenen ... Maar werd ze opgemerkt en onthouden? Hoe werd ze ervaren? Om een antwoord te geven op deze vragen, heeft IPM Advertising besloten om IPM AdTrackers in te zetten, post-testpeilingen van bepaalde campagnes. “Het is een nieuwe dienst...

De Media Kit 2022 van Paris Match is er

De Media Kit 2022 van Paris Match is er

Hier is de nieuwe Media Kit van Paris Match. De kit 2022 werd volledig herzien en geeft adverteerders en mediabureaus een overzicht van de vele communicatiemogelijkheden van het voornaamste magazine op het vlak van internationale actualiteit. Twee nieuwigheden voor...

Samen zoeken, samen vinden!  Logic-Immo.be op campagne

Samen zoeken, samen vinden! Logic-Immo.be op campagne

Wat zijn onze troeven? Wat onderscheidt ons van onze concurrenten? Waarom zou een immokantoor via ons passeren? Hoe nog meer particulieren de weg wijzen naar onze website en onze magazines? Die vragen waren de laatste tijd dagelijkse kost voor Pascaline Goffin, Head...