JDE: nieuwe look

Misschien las u als kind Le JDE? In 2022 viert het JDE, het Franstalige nieuwsmedium specifiek voor kinderen, haar dertigste verjaardag. Het JDE brengt specifiek actualiteit voor 9- tot 13-jarigen en ontstond eerst in Frankrijk. Het idee? Volwassenen begrijpen bepaalde…
28 september 2021

Misschien las u als kind Le JDE? In 2022 viert het JDE, het Franstalige nieuwsmedium specifiek voor kinderen, haar dertigste verjaardag. Het JDE brengt specifiek actualiteit voor 9- tot 13-jarigen en ontstond eerst in Frankrijk. Het idee? Volwassenen begrijpen bepaalde actuele onderwerpen soms niet helemaal, zodat het moeilijk is voor hen om ze uit te leggen aan kinderen. De formule bleek succesvol in Frankrijk en 8 jaar later, in 1992, besloot de Belg Carl Vandoorne om het concept in België te importeren.

Het JDE wordt gepubliceerd door uitgeverij Éditions de l’Avenir, die deel uitmaakt van de IPM-groep. Het JDE 2.0 telt nog altijd 8 bladzijden, maar verschijnt in een kleiner en handiger formaat. Dat formaat viel erg in de smaak bij de ‘testlezers’ die er in avant-première kennis mee maakten in juni. Het wekelijkse nummer zal geregeld aangevuld worden met een dossier van 4 bladzijden.

De maquette vertaalt de redactionele aanpak van het JDE: informeren over de actualiteit, analyseren/uitleggen, dicht bij het lezerspubliek staan, ontspanning/amusement bieden, en tot slot interageren. Het is de bedoeling positief nieuws, hoopgevende initiatieven te brengen en de belangstelling van de lezers te wekken voor de wereld die hen omringt.

“We wilden alle elementen van een traditionele krant behouden, maar er enkele speelse toetsen aan toevoegen: een kleur per nummer, pictogrammen, tekeningen … “, legt redactieverantwoordelijke Olivier Deheneffe uit. Tekenaar Gao heeft de mascotte die zo geliefd is bij de kinderen een beetje opgefrist, en ook het logo onderging een verjongingskuur.

De vaste ingrediënten blijven: de dossiers, het beeldverhaal, ludieke pagina’s, wedstrijden … In de rubriek ‘Sous la loupe’ wordt een actueel of maatschappelijk onderwerp uitgediept. Op de laatste pagina wisselen vier heel gegeerde rubrieken elkaar af: de ene week cultuur en nieuwe technologieën, de andere week sport en wetenschap. 

De maquette van het nieuwe JDE werd ook zo uitgedacht dat ze leesbaar is op smartphone, tablet of pc, waar de kinderen toegang hebben tot een versie met enkele extra’s: video’s, nog meer foto’s, spelletjes, quiz …

Zo gaat het JDE met heel wat projecten het nieuwe schooljaar in. In het eerste trimester van 2022 komt er overigens ook een nieuwe website en lanceren we nieuwe formaten om informatie over te brengen, in de lijn van de video’s waarin een actueel onderwerp uitgetekend wordt (‘Dessine-moi une actu’).

  • Meer info over het JDE? Wilt u graag een dossier publiceren in het JDE? Eén adres: [email protected]
IPM-Fout404

IPM Reclame redactie

Ons team is gespecialiseerd in communicatie, journalistiek, media en vele andere gebieden. Ons doel? Om u de geheimen van succesvolle bedrijfscommunicatie en de optimalisering van reclamebudgetten te geven om uw doelstellingen te bereiken.

Onze andere artikelen

PM biedt targeting nu op om het even welk datapunt

PM biedt targeting nu op om het even welk datapunt

Om een bepaalde doelgroep te bereiken voor advertentiedoeleinden, ‘waste’ te vermijden en geleidelijk verdwijnende cookies te compenseren, biedt IPM geavanceerde targeting strategieën. We denken eerst aan contextuele targeting. Dit betreft gegevens die worden gebruikt...

De IMMO-nieuwigheden voor 2025

De IMMO-nieuwigheden voor 2025

Bij IPM volgen we de vastgoedmarkt op de voet met drie gespecialiseerde mediamerken: Paris Match, La Libre IMMO en L’Essentielle IMMO. In 2025 versterken we onze vastgoedcontent en aanbiedingen nog verder! Elke maand zet L’ESSENTIELLE IMMO Belgisch erfgoed in de...

Bij IPM heerst een geweldige sfeer!

Bij IPM heerst een geweldige sfeer!

Michel Ronsmans vervoegde in oktober de IPM-groep als nieuwe Cross Media Account Manager. "Mijn taak bestaat erin om top of mind te blijven bij mediabureaus en adverteerders om IPM-producten te promoten, zowel in print als digitaal. Het doel is om de juiste formule te...