JDE: nieuwe look

Misschien las u als kind Le JDE? In 2022 viert het JDE, het Franstalige nieuwsmedium specifiek voor kinderen, haar dertigste verjaardag. Het JDE brengt specifiek actualiteit voor 9- tot 13-jarigen en ontstond eerst in Frankrijk. Het idee? Volwassenen begrijpen bepaalde…
28 september 2021

Misschien las u als kind Le JDE? In 2022 viert het JDE, het Franstalige nieuwsmedium specifiek voor kinderen, haar dertigste verjaardag. Het JDE brengt specifiek actualiteit voor 9- tot 13-jarigen en ontstond eerst in Frankrijk. Het idee? Volwassenen begrijpen bepaalde actuele onderwerpen soms niet helemaal, zodat het moeilijk is voor hen om ze uit te leggen aan kinderen. De formule bleek succesvol in Frankrijk en 8 jaar later, in 1992, besloot de Belg Carl Vandoorne om het concept in België te importeren.

Het JDE wordt gepubliceerd door uitgeverij Éditions de l’Avenir, die deel uitmaakt van de IPM-groep. Het JDE 2.0 telt nog altijd 8 bladzijden, maar verschijnt in een kleiner en handiger formaat. Dat formaat viel erg in de smaak bij de ‘testlezers’ die er in avant-première kennis mee maakten in juni. Het wekelijkse nummer zal geregeld aangevuld worden met een dossier van 4 bladzijden.

De maquette vertaalt de redactionele aanpak van het JDE: informeren over de actualiteit, analyseren/uitleggen, dicht bij het lezerspubliek staan, ontspanning/amusement bieden, en tot slot interageren. Het is de bedoeling positief nieuws, hoopgevende initiatieven te brengen en de belangstelling van de lezers te wekken voor de wereld die hen omringt.

“We wilden alle elementen van een traditionele krant behouden, maar er enkele speelse toetsen aan toevoegen: een kleur per nummer, pictogrammen, tekeningen … “, legt redactieverantwoordelijke Olivier Deheneffe uit. Tekenaar Gao heeft de mascotte die zo geliefd is bij de kinderen een beetje opgefrist, en ook het logo onderging een verjongingskuur.

De vaste ingrediënten blijven: de dossiers, het beeldverhaal, ludieke pagina’s, wedstrijden … In de rubriek ‘Sous la loupe’ wordt een actueel of maatschappelijk onderwerp uitgediept. Op de laatste pagina wisselen vier heel gegeerde rubrieken elkaar af: de ene week cultuur en nieuwe technologieën, de andere week sport en wetenschap. 

De maquette van het nieuwe JDE werd ook zo uitgedacht dat ze leesbaar is op smartphone, tablet of pc, waar de kinderen toegang hebben tot een versie met enkele extra’s: video’s, nog meer foto’s, spelletjes, quiz …

Zo gaat het JDE met heel wat projecten het nieuwe schooljaar in. In het eerste trimester van 2022 komt er overigens ook een nieuwe website en lanceren we nieuwe formaten om informatie over te brengen, in de lijn van de video’s waarin een actueel onderwerp uitgetekend wordt (‘Dessine-moi une actu’).

  • Meer info over het JDE? Wilt u graag een dossier publiceren in het JDE? Eén adres: [email protected]
IPM-Fout404

IPM Reclame redactie

Ons team is gespecialiseerd in communicatie, journalistiek, media en vele andere gebieden. Ons doel? Om u de geheimen van succesvolle bedrijfscommunicatie en de optimalisering van reclamebudgetten te geven om uw doelstellingen te bereiken.

Onze andere artikelen

IPM Advertising lanceert een exclusieve zomeraanbieding!

IPM Advertising lanceert een exclusieve zomeraanbieding!

IPM Advertising lanceert een exclusieve zomeraanbieding om je zichtbaarheid in de media deze zomer een boost te geven! Of het nu digitaal of print is, profiteer van uitzonderlijke tarieven voor alle publicaties tussen 30 juni en 24 augustus 2025. 3...

IPM biedt 40 miljoen video streams per maand!

IPM biedt 40 miljoen video streams per maand!

In de wereld van digitale reclame worden de videoformaten preroll en outstream vaak gezien als concurrenten. Volgens Thierry Hottat, Director of Operations bij IPM, zijn ze echter eerder complementair dan tegengesteld en moeten ze strategisch worden geïntegreerd om...

De DAILIES-packs van IPM, XS-prijzen voor een XXL-campagne

De DAILIES-packs van IPM, XS-prijzen voor een XXL-campagne

De mediaportefeuille van IPM omvat enkele van de meest prestigieuze en invloedrijke mediamerken zoals La Libre Belgique, La Dernière Heure/Les Sports en L'Avenir. In 2024 vierde La Libre op grootse wijze haar 140-jarige bestaan, een bewijs van haar blijvende...