De gezichten van IPM : Valentin Dauchot vertelt over cijfers en muziek

Journalist, Valentin Dauchot is de drijvende kracht achter de rubriek fact-checking « La Source »  van La Libre. « Fact-checking is teruggaan naar de basis van journalistiek werk: we ontcijferen een zin, een foto, een video om de feiten te achterhalen. Een politicus…
7 juni 2022

Journalist, Valentin Dauchot is de drijvende kracht achter de rubriek fact-checking « La Source »  van La Libre. « Fact-checking is teruggaan naar de basis van journalistiek werk: we ontcijferen een zin, een foto, een video om de feiten te achterhalen. Een politicus bevestigt bijvoorbeeld dat de werkgelegenheidsgraad met 10 is vermenigvuldigd. We zullen verifiëren, in de juiste context plaatsen  en aanvullende informatie verstrekken ».

In La Libre, wordt deze rubriek gezien als « mobile first ». « Het is een zuiver digitaal formaat, omdat het toelaat interactief te zijn, hypertext links te plaatsen om bijvoorbeeld een feit te citeren. Onze missie is de vertrouwensband te herstellen met de lezers die gevoelig zijn voor fake news. Wij brengen geloofwaardigheid door de lezer alle elementen te geven om de informatie te begrijpen. We hebben daarin alle vrijheid en worden daarbij gesteund door de redactie ».

Als jurist en journalist van opleiding, werkt Valentin al meer dan 10 jaar voor La Libre. « Ik heb ook nog meegewerkt aan de rubriek « Planète et Environnement ». Ik heb er geleerd zeer nauwgezet te werk te gaan, want de onderwerpen waren zeer technisch en wetenschappelijk van aard : een woord is een woord, elk cijfer is belangrijk ».  Momenteel werkt de journalist samen met een andere collega bij fact-checking : « Het is belangrijk om als team te werken om elkaar te herlezen, om elkaar te corrigeren. In mijn andere parttime baan, ben ik verantwoordelijk voor muzieknieuws. Cultuur is luchtiger. Het is een goede balans voor mij. Voor mij vormen fact-checking en cultuur twee mogelijke manieren om de wereld te vatten ».

IPM-Fout404

IPM Reclame redactie

Ons team is gespecialiseerd in communicatie, journalistiek, media en vele andere gebieden. Ons doel? Om u de geheimen van succesvolle bedrijfscommunicatie en de optimalisering van reclamebudgetten te geven om uw doelstellingen te bereiken.

Onze andere artikelen

IPM Advertising lanceert een exclusieve zomeraanbieding!

IPM Advertising lanceert een exclusieve zomeraanbieding!

IPM Advertising lanceert een exclusieve zomeraanbieding om je aanwezigheid in de media deze zomer een boost te geven! Of het nu digitaal of gedrukt is, profiteer van uitzonderlijke tarieven voor alle publicaties tussen 30 juni en 24 augustus 2025. 3...

IPM biedt 40 miljoen video streams per maand!

IPM biedt 40 miljoen video streams per maand!

In de wereld van digitale reclame worden de videoformaten preroll en outstream vaak gezien als concurrenten. Volgens Thierry Hottat, Director of Operations bij IPM, zijn ze echter eerder complementair dan tegengesteld en moeten ze strategisch worden geïntegreerd om...

De DAILIES-packs van IPM, XS-prijzen voor een XXL-campagne

De DAILIES-packs van IPM, XS-prijzen voor een XXL-campagne

De mediaportefeuille van IPM omvat enkele van de meest prestigieuze en invloedrijke mediamerken zoals La Libre Belgique, La Dernière Heure/Les Sports en L'Avenir. In 2024 vierde La Libre op grootse wijze haar 140-jarige bestaan, een bewijs van haar blijvende...