De gezichten van IPM : Valentin Dauchot vertelt over cijfers en muziek

Journalist, Valentin Dauchot is de drijvende kracht achter de rubriek fact-checking « La Source »  van La Libre. « Fact-checking is teruggaan naar de basis van journalistiek werk: we ontcijferen een zin, een foto, een video om de feiten te achterhalen. Een politicus…
7 juni 2022

Journalist, Valentin Dauchot is de drijvende kracht achter de rubriek fact-checking « La Source »  van La Libre. « Fact-checking is teruggaan naar de basis van journalistiek werk: we ontcijferen een zin, een foto, een video om de feiten te achterhalen. Een politicus bevestigt bijvoorbeeld dat de werkgelegenheidsgraad met 10 is vermenigvuldigd. We zullen verifiëren, in de juiste context plaatsen  en aanvullende informatie verstrekken ».

In La Libre, wordt deze rubriek gezien als « mobile first ». « Het is een zuiver digitaal formaat, omdat het toelaat interactief te zijn, hypertext links te plaatsen om bijvoorbeeld een feit te citeren. Onze missie is de vertrouwensband te herstellen met de lezers die gevoelig zijn voor fake news. Wij brengen geloofwaardigheid door de lezer alle elementen te geven om de informatie te begrijpen. We hebben daarin alle vrijheid en worden daarbij gesteund door de redactie ».

Als jurist en journalist van opleiding, werkt Valentin al meer dan 10 jaar voor La Libre. « Ik heb ook nog meegewerkt aan de rubriek « Planète et Environnement ». Ik heb er geleerd zeer nauwgezet te werk te gaan, want de onderwerpen waren zeer technisch en wetenschappelijk van aard : een woord is een woord, elk cijfer is belangrijk ».  Momenteel werkt de journalist samen met een andere collega bij fact-checking : « Het is belangrijk om als team te werken om elkaar te herlezen, om elkaar te corrigeren. In mijn andere parttime baan, ben ik verantwoordelijk voor muzieknieuws. Cultuur is luchtiger. Het is een goede balans voor mij. Voor mij vormen fact-checking en cultuur twee mogelijke manieren om de wereld te vatten ».

IPM-Fout404

IPM Reclame redactie

Ons team is gespecialiseerd in communicatie, journalistiek, media en vele andere gebieden. Ons doel? Om u de geheimen van succesvolle bedrijfscommunicatie en de optimalisering van reclamebudgetten te geven om uw doelstellingen te bereiken.

Onze andere artikelen

PM biedt targeting nu op om het even welk datapunt

PM biedt targeting nu op om het even welk datapunt

Om een bepaalde doelgroep te bereiken voor advertentiedoeleinden, ‘waste’ te vermijden en geleidelijk verdwijnende cookies te compenseren, biedt IPM geavanceerde targeting strategieën. We denken eerst aan contextuele targeting. Dit betreft gegevens die worden gebruikt...

De IMMO-nieuwigheden voor 2025

De IMMO-nieuwigheden voor 2025

Bij IPM volgen we de vastgoedmarkt op de voet met drie gespecialiseerde mediamerken: Paris Match, La Libre IMMO en L’Essentielle IMMO. In 2025 versterken we onze vastgoedcontent en aanbiedingen nog verder! Elke maand zet L’ESSENTIELLE IMMO Belgisch erfgoed in de...

Bij IPM heerst een geweldige sfeer!

Bij IPM heerst een geweldige sfeer!

Michel Ronsmans vervoegde in oktober de IPM-groep als nieuwe Cross Media Account Manager. "Mijn taak bestaat erin om top of mind te blijven bij mediabureaus en adverteerders om IPM-producten te promoten, zowel in print als digitaal. Het doel is om de juiste formule te...