De gezichten van IPM : Valentin Dauchot vertelt over cijfers en muziek

Journalist, Valentin Dauchot is de drijvende kracht achter de rubriek fact-checking « La Source »  van La Libre. « Fact-checking is teruggaan naar de basis van journalistiek werk: we ontcijferen een zin, een foto, een video om de feiten te achterhalen. Een politicus…
7 juni 2022

Journalist, Valentin Dauchot is de drijvende kracht achter de rubriek fact-checking « La Source »  van La Libre. « Fact-checking is teruggaan naar de basis van journalistiek werk: we ontcijferen een zin, een foto, een video om de feiten te achterhalen. Een politicus bevestigt bijvoorbeeld dat de werkgelegenheidsgraad met 10 is vermenigvuldigd. We zullen verifiëren, in de juiste context plaatsen  en aanvullende informatie verstrekken ».

In La Libre, wordt deze rubriek gezien als « mobile first ». « Het is een zuiver digitaal formaat, omdat het toelaat interactief te zijn, hypertext links te plaatsen om bijvoorbeeld een feit te citeren. Onze missie is de vertrouwensband te herstellen met de lezers die gevoelig zijn voor fake news. Wij brengen geloofwaardigheid door de lezer alle elementen te geven om de informatie te begrijpen. We hebben daarin alle vrijheid en worden daarbij gesteund door de redactie ».

Als jurist en journalist van opleiding, werkt Valentin al meer dan 10 jaar voor La Libre. « Ik heb ook nog meegewerkt aan de rubriek « Planète et Environnement ». Ik heb er geleerd zeer nauwgezet te werk te gaan, want de onderwerpen waren zeer technisch en wetenschappelijk van aard : een woord is een woord, elk cijfer is belangrijk ».  Momenteel werkt de journalist samen met een andere collega bij fact-checking : « Het is belangrijk om als team te werken om elkaar te herlezen, om elkaar te corrigeren. In mijn andere parttime baan, ben ik verantwoordelijk voor muzieknieuws. Cultuur is luchtiger. Het is een goede balans voor mij. Voor mij vormen fact-checking en cultuur twee mogelijke manieren om de wereld te vatten ».

IPM-Fout404

IPM Reclame redactie

Ons team is gespecialiseerd in communicatie, journalistiek, media en vele andere gebieden. Ons doel? Om u de geheimen van succesvolle bedrijfscommunicatie en de optimalisering van reclamebudgetten te geven om uw doelstellingen te bereiken.

Onze andere artikelen

NP Pulse, bevestigt de kracht van nieuwsmedia

NP Pulse, bevestigt de kracht van nieuwsmedia

NP is een uitgebreid pack waarmee u op basis van een gecombineerd tarief kan adverteren in de 12 belangrijkste nieuwsmerken van ons land. Een nationaal advertentieaanbod dat ideaal is qua bereik en CPM. “NP (News Power) is een nationaal aanbod dat de 4 belangrijkste...

IPM komt met innovatieve oplossing voor weergerelateerde data !

IPM komt met innovatieve oplossing voor weergerelateerde data !

Een nieuwe data-technologie wordt toegevoegd aan het reeds zeer uitgebreide verticale aanbod van IPM op gebied van weergerelateerde gegevens (zowel print als digitaal): waardoor gerichte campagnes op het juiste moment kunnen worden uitgevoerd! IPM introduceert een...

De media van IPM, uw vierde macht in een verkiezingsjaar

De media van IPM, uw vierde macht in een verkiezingsjaar

In het verkiezingsjaar 2024 zal de burger best wat keuzes moeten maken. De burger is wat betreft informatie over politieke gebeurtenissen sterk afhankelijk van onze perstitels en vooral La Libre Belgique.   « Politiek nieuws speelt een prominente rol in La Libre...