De gezichten van IPM : Valentin Dauchot vertelt over cijfers en muziek

Journalist, Valentin Dauchot is de drijvende kracht achter de rubriek fact-checking « La Source »  van La Libre. « Fact-checking is teruggaan naar de basis van journalistiek werk: we ontcijferen een zin, een foto, een video om de feiten te achterhalen. Een politicus…
7 juni 2022

Journalist, Valentin Dauchot is de drijvende kracht achter de rubriek fact-checking « La Source »  van La Libre. « Fact-checking is teruggaan naar de basis van journalistiek werk: we ontcijferen een zin, een foto, een video om de feiten te achterhalen. Een politicus bevestigt bijvoorbeeld dat de werkgelegenheidsgraad met 10 is vermenigvuldigd. We zullen verifiëren, in de juiste context plaatsen  en aanvullende informatie verstrekken ».

In La Libre, wordt deze rubriek gezien als « mobile first ». « Het is een zuiver digitaal formaat, omdat het toelaat interactief te zijn, hypertext links te plaatsen om bijvoorbeeld een feit te citeren. Onze missie is de vertrouwensband te herstellen met de lezers die gevoelig zijn voor fake news. Wij brengen geloofwaardigheid door de lezer alle elementen te geven om de informatie te begrijpen. We hebben daarin alle vrijheid en worden daarbij gesteund door de redactie ».

Als jurist en journalist van opleiding, werkt Valentin al meer dan 10 jaar voor La Libre. « Ik heb ook nog meegewerkt aan de rubriek « Planète et Environnement ». Ik heb er geleerd zeer nauwgezet te werk te gaan, want de onderwerpen waren zeer technisch en wetenschappelijk van aard : een woord is een woord, elk cijfer is belangrijk ».  Momenteel werkt de journalist samen met een andere collega bij fact-checking : « Het is belangrijk om als team te werken om elkaar te herlezen, om elkaar te corrigeren. In mijn andere parttime baan, ben ik verantwoordelijk voor muzieknieuws. Cultuur is luchtiger. Het is een goede balans voor mij. Voor mij vormen fact-checking en cultuur twee mogelijke manieren om de wereld te vatten ».

IPM-Fout404

IPM Reclame redactie

Ons team is gespecialiseerd in communicatie, journalistiek, media en vele andere gebieden. Ons doel? Om u de geheimen van succesvolle bedrijfscommunicatie en de optimalisering van reclamebudgetten te geven om uw doelstellingen te bereiken.

Onze andere artikelen

Resultaten van de CIM 2024

Resultaten van de CIM 2024

Ter gelegenheid van de publicatie van de resultaten van de CIM BPS-studie kunnen we bevestigen dat de Belgen dol zijn op hun persmerken, aangezien 94,1% van hen maandelijks minstens één persmerk raadpleegt! 83,0% leest ze ook in digitale versie, vooral op smartphones,...

La Libre Belgique, 140 jaar in dienst van de democratie!

La Libre Belgique, 140 jaar in dienst van de democratie!

La Libre Belgique begon zijn geschiedenis in 1884 onder denaam Le Patriote, op initiatief van Louis en Victor Jourdain. Le Patriote positioneert zich via offensievejournalistiek, maar wil ook respect tonen voor andere ideeën. In 1914, toen de Eerste Wereldoorlog...