Dagbladen, hoeders van betrouwbare informatie

Dit is een van de belangrijkste bevindingen van de laatste NP-barometer: de Belgische uitgevers worden gezien als de hoeders van “betrouwbare informatie” en scheppen daarmee een gunstig klimaat voor reclamecampagnes. Dagbladen en hun websites staan op de eerste en tweede…
13 juni 2021

Dit is een van de belangrijkste bevindingen van de laatste NP-barometer: de Belgische uitgevers worden gezien als de hoeders van “betrouwbare informatie” en scheppen daarmee een gunstig klimaat voor reclamecampagnes. Dagbladen en hun websites staan op de eerste en tweede plaats wat betrouwbaarheid betreft, vóór andere media zoals televisie, radio, sociale netwerken en de vrije pers. Deze cijfers presenteren een aanzienlijke stijging sinds 2019 (met 21% en 18%), een effect dat nog wordt versterkt door de stijging van het lezerspubliek in de afgelopen maanden.

News Power, of NP, verenigt 12 Belgische dagbladen aangeboden door vier reclamebureaus, waaronder IPM Advertising. NP bereikt dagelijks 6,1 miljoen lezers met een dekkingsgraad van 63% onder 18+.

Marc Hellingh, de News Power-ambassadeur van de groep, becommentarieert dit nieuwe onderzoek voor ons: “De resultaten bevestigen de trends die vorig jaar werden geschetst, namelijk dat mensen, in de context van ‘fake news’ en extreme standpunten die op sociale netwerken worden verkondigd, veel vragen stellen over de betrouwbaarheid van de informatie die zij lezen. Lezers wenden zich eerder tot de grote, bekende Belgische media, die redactionele inhoud van hoge kwaliteit publiceren, geschreven door echte journalisten. Lezers hebben vertrouwen in onze koppen.” 

Deze betrouwbare omgeving weerspiegelt zich uiteraard in de advertenties: “Lezers hebben meer vertrouwen in een advertentie die in deze betrouwbare context is geplaatst. Het adagium ‘het staat in mijn krant’ is ook terug te vinden in onze advertenties”, merkt Marc Hellingh op.

De NP Media Barometer werd voor het eerst gepubliceerd in 2019, de tweede golf in oktober 2020 en deze editie is dus de derde in zijn soort. De enquête werd in maart 2021 uitgevoerd door het bureau AQ Rate onder 2.000 personen tussen 18 en 70 jaar.

Wilt u genieten van gegarandeerde efficiëntie tegen een voordelige prijs? Profiteer van onze Summerpromo van 11 juni tot 31 augustus: contact [email protected]

IPM-Fout404

IPM Reclame redactie

Ons team is gespecialiseerd in communicatie, journalistiek, media en vele andere gebieden. Ons doel? Om u de geheimen van succesvolle bedrijfscommunicatie en de optimalisering van reclamebudgetten te geven om uw doelstellingen te bereiken.

Onze andere artikelen

Resultaten van de CIM 2024

Resultaten van de CIM 2024

Ter gelegenheid van de publicatie van de resultaten van de CIM BPS-studie kunnen we bevestigen dat de Belgen dol zijn op hun persmerken, aangezien 94,1% van hen maandelijks minstens één persmerk raadpleegt! 83,0% leest ze ook in digitale versie, vooral op smartphones,...

La Libre Belgique, 140 jaar in dienst van de democratie!

La Libre Belgique, 140 jaar in dienst van de democratie!

La Libre Belgique begon zijn geschiedenis in 1884 onder denaam Le Patriote, op initiatief van Louis en Victor Jourdain. Le Patriote positioneert zich via offensievejournalistiek, maar wil ook respect tonen voor andere ideeën. In 1914, toen de Eerste Wereldoorlog...