Betaalde verspreiding: La Libre Belgique noteert de grootste vooruitgang!

Met een groei van 14,5% is La Libre Belgique het Belgische Franstalige dagblad dat in 2020 de grootste vooruitgang heeft geboekt. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van het CIM, het Centrum voor Informatie over de Media. De cijfers…
19 april 2021

Met een groei van 14,5% is La Libre Belgique het Belgische Franstalige dagblad dat in 2020 de grootste vooruitgang heeft geboekt. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van het CIM, het Centrum voor Informatie over de Media. De cijfers hebben betrekking op de betaalde verspreiding: gedrukte kranten en hun digitale versies.

In totaal is de betaalde verspreiding van de 7 Franstalige dagbladen in 2020 met 1% gestegen. De verschillende titels evolueren erg ongelijkmatig: La Libre (14,5%) en Le Soir (13,7%) zijn sterke stijgers, drie titels blijven in evenwicht – L’Echo (1,5%), La DH en Grenz Echo (0,2%) – terwijl Sud Presse met 6,5% is gezakt en L’Avenir met 8,3%. Merk op dat L’Avenir als enige dagblad een daling van zijn webabonnementen registreert – wat uitzicht geeft op een flinke digitale groeimarge voor deze titel, die sinds januari 2021 bij IPM is.

Alle andere titels gaan zonder uitzondering in stijgende lijn voor hun betaalde digitale verspreiding, terwijl de verkoop van gedrukte kranten overal afzwakt.

Qua marktaandeel nemen Le Soir, L’Avenir en Sud Presse de hoogste drie podiumplaatsen in, weliswaar op een kluitje van elkaar (respectievelijk 22,9%, 21,3% en 21,2%). Ze worden gevolgd door La Libre (13,4%), La DH (10,9%), L’Echo (5,2%) en Grenz Echo (5,1%).

In een toelichting bij die verspreidingscijfers spreekt het CIM van een “boost van de Belgische mediaconsumptie als gevolg van de coronacrisis”.

Jonas Legge, hoofdredacteur van LaLibre.be, ziet het meer als een effect van het journalistieke werk. Onlangs nog merkte hij op dit blog op dat La Libre in 2020 haar rol als referentie- en kwaliteitskrant heeft versterkt.

Het dagblad heeft een horde genomen met succesvolle niet-coronagerelateerde onderwerpen over politiek, economie, cultuur …Een andere belangrijke succesfactor is de grote variatie in de journalistieke berichtgeving en de diverse formats (podcasts, infografieken …).

De website LaLibre.be is sinds het begin van de gezondheidscrisis aan een sterke opmars bezig: bij de laatste telling noteerden we bijna 300.000 unieke surfers en gemiddeld ruim een miljoen bekeken pagina’s per dag in België!

  • Hebt u vragen over het mediumbereik van LaLibre.be?
  • Wilt u uw merk koppelen aan een website in volle groei?

Neem contact op met Sibylle de Meeûs ( Head of Sales – Agencies Market) & Caroline Bossaert (Head of Sales – Direct Market).

IPM-Fout404

IPM Reclame redactie

Ons team is gespecialiseerd in communicatie, journalistiek, media en vele andere gebieden. Ons doel? Om u de geheimen van succesvolle bedrijfscommunicatie en de optimalisering van reclamebudgetten te geven om uw doelstellingen te bereiken.

Onze andere artikelen

Bij IPM swingen Fun Radio, LN Radio en LN24 als nooit tevoren!

Bij IPM swingen Fun Radio, LN Radio en LN24 als nooit tevoren!

Het audiovisuele luik van IPM zet de transformatie verder. Op radiovlak is de krachtenbundeling tussen Fun Radio en LN Radio nu officieel, onder leiding van onze Programmadirecteur Lloyd Byloos. Daarbij behouden beide zenders hun unieke redactionele stijl en aanpak....

Paris Match, een sterk merk met toekomstvisie

Paris Match, een sterk merk met toekomstvisie

Met deze krachtige titel begon onze hoofdredacteur zijn artikel in de editie van 19 juni 2025, waarin hij ons feliciteerde met het winnen van de Future Proof Award tijdens de 20e AMMA Awards. We zijn trots op deze bekroning, een mooie erkenning voor een mediamerk dat...