Doeltreffendheid van reclame: IPM Advertising innoveert

Mijn campagne is verschenen … Maar werd ze opgemerkt en onthouden? Hoe werd ze ervaren? Om een antwoord te geven op deze vragen, heeft IPM Advertising besloten om IPM AdTrackers in te zetten, post-testpeilingen van bepaalde campagnes. “Het is een nieuwe…
19 oktober 2021

Mijn campagne is verschenen … Maar werd ze opgemerkt en onthouden? Hoe werd ze ervaren? Om een antwoord te geven op deze vragen, heeft IPM Advertising besloten om IPM AdTrackers in te zetten, post-testpeilingen van bepaalde campagnes.

“Het is een nieuwe dienst die we aan sommige klanten aanbieden om de doeltreffendheid te meten van de campagnes die we hen voorstellen”, zegt Pascaline Goffin, Head of Marketing, Communication & Events bij IPM Advertising.  “Ons doel? De kwantitatieve en kwalitatieve impact meten van de campagnes in de mediamerken die IPM Advertising beheert. Op die manier kunnen we onze klanten, bureaus en adverteerders nieuwe indicatoren bezorgen.”

Hiervoor gebruiken we de methodologie van de online kwantitatieve peiling, die voor de eerste meting gebaseerd is op een staal van ongeveer 350 personen van 25 tot 64 jaar. Het enquêteveldwerk wordt uitgevoerd door een studiebureau (AQ Rate) dat gespecialiseerd is in dit type evaluaties.

De vragen maken een onderscheid tussen de rol van de boodschap, van het merk en van het medium:

  • de memorisatie, of de algemene herinnering op basis van de herkenning van de ‘verborgen’ reclame,
  • de attributie of de spontane herkenning van het merk,
  • de beoordeling van het concept, op basis van standaard of specifieke criteria.

Het komt erop aan de impact correct te meten aan de hand van reacties van consumenten die tot de doelgroep behoren. “Het is heel belangrijk dat we dit type expertise aan onze klanten kunnen aanbieden. We zijn er niet om omzet te maken, maar om impact te hebben. Dat strookt met de waarden van IPM Advertising, namelijk kwaliteit en professionaliteit, de menselijke dimensie, flexibiliteit en ethiek in communicatie.”

En de indicatoren van het CIM, het Centrum voor Informatie over de Media? Die gaan over de (geprobabiliseerde) bereikresultaten van de media, en geven geen informatie over de memorisatie en perceptie van de reclame, wat juist het doel is van deze IPM AdTrackers.

Wilt u graag meer informatie over de IPM AdTrackers? Neem contact op met ons team: [email protected]

IPM-Fout404

IPM Reclame redactie

Ons team is gespecialiseerd in communicatie, journalistiek, media en vele andere gebieden. Ons doel? Om u de geheimen van succesvolle bedrijfscommunicatie en de optimalisering van reclamebudgetten te geven om uw doelstellingen te bereiken.

Onze andere artikelen

Bij IPM swingen Fun Radio, LN Radio en LN24 als nooit tevoren!

Bij IPM swingen Fun Radio, LN Radio en LN24 als nooit tevoren!

Het audiovisuele luik van IPM zet de transformatie verder. Op radiovlak is de krachtenbundeling tussen Fun Radio en LN Radio nu officieel, onder leiding van onze Programmadirecteur Lloyd Byloos. Daarbij behouden beide zenders hun unieke redactionele stijl en aanpak....

Paris Match, een sterk merk met toekomstvisie

Paris Match, een sterk merk met toekomstvisie

Met deze krachtige titel begon onze hoofdredacteur zijn artikel in de editie van 19 juni 2025, waarin hij ons feliciteerde met het winnen van de Future Proof Award tijdens de 20e AMMA Awards. We zijn trots op deze bekroning, een mooie erkenning voor een mediamerk dat...