Doeltreffendheid van reclame: IPM Advertising innoveert

Mijn campagne is verschenen … Maar werd ze opgemerkt en onthouden? Hoe werd ze ervaren? Om een antwoord te geven op deze vragen, heeft IPM Advertising besloten om IPM AdTrackers in te zetten, post-testpeilingen van bepaalde campagnes. “Het is een nieuwe…
19 oktober 2021

Mijn campagne is verschenen … Maar werd ze opgemerkt en onthouden? Hoe werd ze ervaren? Om een antwoord te geven op deze vragen, heeft IPM Advertising besloten om IPM AdTrackers in te zetten, post-testpeilingen van bepaalde campagnes.

“Het is een nieuwe dienst die we aan sommige klanten aanbieden om de doeltreffendheid te meten van de campagnes die we hen voorstellen”, zegt Pascaline Goffin, Head of Marketing, Communication & Events bij IPM Advertising.  “Ons doel? De kwantitatieve en kwalitatieve impact meten van de campagnes in de mediamerken die IPM Advertising beheert. Op die manier kunnen we onze klanten, bureaus en adverteerders nieuwe indicatoren bezorgen.”

Hiervoor gebruiken we de methodologie van de online kwantitatieve peiling, die voor de eerste meting gebaseerd is op een staal van ongeveer 350 personen van 25 tot 64 jaar. Het enquêteveldwerk wordt uitgevoerd door een studiebureau (AQ Rate) dat gespecialiseerd is in dit type evaluaties.

De vragen maken een onderscheid tussen de rol van de boodschap, van het merk en van het medium:

  • de memorisatie, of de algemene herinnering op basis van de herkenning van de ‘verborgen’ reclame,
  • de attributie of de spontane herkenning van het merk,
  • de beoordeling van het concept, op basis van standaard of specifieke criteria.

Het komt erop aan de impact correct te meten aan de hand van reacties van consumenten die tot de doelgroep behoren. “Het is heel belangrijk dat we dit type expertise aan onze klanten kunnen aanbieden. We zijn er niet om omzet te maken, maar om impact te hebben. Dat strookt met de waarden van IPM Advertising, namelijk kwaliteit en professionaliteit, de menselijke dimensie, flexibiliteit en ethiek in communicatie.”

En de indicatoren van het CIM, het Centrum voor Informatie over de Media? Die gaan over de (geprobabiliseerde) bereikresultaten van de media, en geven geen informatie over de memorisatie en perceptie van de reclame, wat juist het doel is van deze IPM AdTrackers.

Wilt u graag meer informatie over de IPM AdTrackers? Neem contact op met ons team: info@ipmadvertising.be

IPM-Fout404

IPM Reclame redactie

Ons team is gespecialiseerd in communicatie, journalistiek, media en vele andere gebieden. Ons doel? Om u de geheimen van succesvolle bedrijfscommunicatie en de optimalisering van reclamebudgetten te geven om uw doelstellingen te bereiken.

Onze andere artikelen

La Libre Belgique, 140 jaar in dienst van de democratie!

La Libre Belgique, 140 jaar in dienst van de democratie!

La Libre Belgique begon zijn geschiedenis in 1884 onder denaam Le Patriote, op initiatief van Louis en Victor Jourdain. Le Patriote positioneert zich via offensievejournalistiek, maar wil ook respect tonen voor andere ideeën. In 1914, toen de Eerste Wereldoorlog...

Moustique viert dit jaar zijn 100-jarig jubileum 

Moustique viert dit jaar zijn 100-jarig jubileum 

Moustique wordt 100 jaar in november 2024. Het is dan ook een bijzonder jaar voor Moustique, dat een spiegel van de tijdgeest is met zijn relevante en ietwat aparte kijk op actuele zaken. Het komt niet vaak voor dat je je 100ste verjaardag kunt vieren! Ter gelegenheid...

NP Pulse, bevestigt de kracht van nieuwsmedia

NP Pulse, bevestigt de kracht van nieuwsmedia

NP is een uitgebreid pack waarmee u op basis van een gecombineerd tarief kan adverteren in de 12 belangrijkste nieuwsmerken van ons land. Een nationaal advertentieaanbod dat ideaal is qua bereik en CPM. “NP (News Power) is een nationaal aanbod dat de 4 belangrijkste...