Nieuwe organisatie bij La DH: een gesprek met Nawal Bensalem, adjunct-hoofdredacteur

Sinds 1 mei is er een nieuwe organisatie ingevoerd bij La DH. Nawal Bensalem, Vincent Schmidt en Alexis Carantonis vormen het nieuwe team van medewerkers rond hoofdredacteur Jean-Marc Gheraille. Nawal Bensalem, 38 jaar, wordt ook verantwoordelijk voor de afdeling Faits…
18 mei 2021

Sinds 1 mei is er een nieuwe organisatie ingevoerd bij La DH. Nawal Bensalem, Vincent Schmidt en Alexis Carantonis vormen het nieuwe team van medewerkers rond hoofdredacteur Jean-Marc Gheraille. Nawal Bensalem, 38 jaar, wordt ook verantwoordelijk voor de afdeling Faits Divers.

Al zolang ze het zich kan herinneren, wil Nawal Bensalem journalist worden. In het vierde leerjaar van de lagere school maakt ze al een krantje, dat ze op de speelplaats verkoopt voor één frank!

Zodra ze haar diploma journalistiek van de ULB op zak heeft, stuurt ze haar cv naar de verschillende redacties. In haar motivatiebrief geeft ze onder meer antwoord op de vraag “Is nieuwsgierigheid een slechte eigenschap?”. De brief wordt opgemerkt door La DH Brussel, waar ze in 2005 aan de slag gaat.

Met een bos bloemen in de hand

In april 2006 vindt de moord op Joe Van Holsbeeck plaats, de 17-jarige jongeman die op het Centraal Station van Brussel wordt doodgestoken. De redactie stuurt Nawal eropuit om verslag te doen. “Ik was 24, net gestart, ik wist nog niet goed hoe of wat. Ik vond het verschrikkelijk voor die ouders. Ik belde bij hen aan met een bos bloemen in mijn handen. Ik ben uiteindelijk drie uur binnen gebleven en kon de getuigenis van Joe’s moeder optekenen, hét interview waar de hele Belgische pers achteraan zat. Die les ben ik blijven onthouden: ik ben nooit bang om aan te bellen en ik kom nooit aanzetten met een notitieboekje in mijn handen, want dat schept meteen een afstand. “

Sinds die dag heeft Nawal Bensalem een voorliefde voor gerechtelijk nieuws, een uitermate menselijk thema met een ‘psychologisch randje’. Ze verruilt de Brusselse kantoren voor de nationale redactie, waar ze de leiding krijgt over gerechtelijk nieuws, maar ook over binnenland, terrorisme, jeugdzorg en gevangenissen. Afgezien van een kort uitje van twee jaar naar de concurrentie, tussen 2012 en 2014, blijft ze trouw aan IPM, waar ze vooral de gemoedelijke sfeer apprecieert. “Iedereen kent iedereen. “

In 2016 ontvangt ze voor haar reeks “Chez les délinquants” de Prix du Journalisme van de Franse Gemeenschap. Een onderscheiding die haar veel deugd doet: “Deze prijs wordt maar om de vier jaar uitgereikt, er is dan ook veel concurrentie. Een hele zomer lang had ik alle voorzieningen voor minderjarige delinquenten onder de loep genomen. Een enorme klus, maar het bracht een heel andere invalshoek op criminaliteit dan gebruikelijk. “

Telefoon staat nooit uit

Sinds begin mei is Nawal Bensalem adjunct-hoofdredacteur en breekt er een nieuw hoofdstuk aan in haar carrière. Hoe kijkt deze doorgewinterde journalist naar de grote uitdagingen waar de pers vandaag voor staat? “De journalistiek is veranderd: in 2021 moeten de journalisten van La DH bijzonder veelzijdig zijn. Onze teams staan al vrij ver in dat opzicht. La DH is bijna startklaar om web-first productie te implementeren, maar ik denk dat ook papier nog een toekomst heeft, met langere dossiers en meer diepgang. “

In de praktijk coördineert Nawal de redactie één op de twee weken. In de non-stopmodus die dan de hele dag doorgaat, zijn er op vaste tijdstippen belangrijke momenten, zoals de redactievergadering om 9.30 uur, gevolgd door het contact met de regionale edities om te bekijken welke onderwerpen eventueel kunnen ‘opklimmen’ naar nationaal, de eerste opzet voor de ‘plank’ … En zo gaat het door tot aan de goedkeuring van de voorpagina rond 22 uur.

Nadat ze haar aanstelling tot adjunct-hoofdredacteur bekendmaakte, kreeg Nawal honderden berichten, vaak met dezelfde boodschap: “Je hebt het verdiend.” “Dat maakte me echt heel erg blij, want in mijn hele carrière heb ik altijd geprobeerd om zo beschikbaar mogelijk te zijn. Voor iedereen, van minister tot gedetineerde. Ongeacht de titel van de persoon. Mijn telefoon staat nooit uit en ik neem altijd op, ook al moet ik daarvoor een stukje privacy opofferen. “

IPM-Fout404

IPM Reclame redactie

Ons team is gespecialiseerd in communicatie, journalistiek, media en vele andere gebieden. Ons doel? Om u de geheimen van succesvolle bedrijfscommunicatie en de optimalisering van reclamebudgetten te geven om uw doelstellingen te bereiken.

Onze andere artikelen

IPM biedt 40 miljoen video streams per maand!

IPM biedt 40 miljoen video streams per maand!

In de wereld van digitale reclame worden de videoformaten preroll en outstream vaak gezien als concurrenten. Volgens Thierry Hottat, Director of Operations bij IPM, zijn ze echter eerder complementair dan tegengesteld en moeten ze strategisch worden geïntegreerd om...

De DAILIES-packs van IPM, XS-prijzen voor een XXL-campagne

De DAILIES-packs van IPM, XS-prijzen voor een XXL-campagne

De mediaportefeuille van IPM omvat enkele van de meest prestigieuze en invloedrijke mediamerken zoals La Libre Belgique, La Dernière Heure/Les Sports en L'Avenir. In 2024 vierde La Libre op grootse wijze haar 140-jarige bestaan, een bewijs van haar blijvende...

PM biedt targeting nu op om het even welk datapunt

PM biedt targeting nu op om het even welk datapunt

Om een bepaalde doelgroep te bereiken voor advertentiedoeleinden, ‘waste’ te vermijden en geleidelijk verdwijnende cookies te compenseren, biedt IPM geavanceerde targeting strategieën. We denken eerst aan contextuele targeting. Dit betreft gegevens die worden gebruikt...