Lezerspubliek CIM 2020 resultaten beïnvloed door de lockdown

Het CIM (Centre d’information sur les médias) heeft de resultaten gepubliceerd van zijn studie over het lezerspubliek van de geschreven pers. Het CIM (Centre d’information sur les médias) heeft de resultaten gepubliceerd van zijn studie over het lezerspubliek van de…
14 februari 2021

Het CIM (Centre d’information sur les médias) heeft de resultaten gepubliceerd van zijn studie over het lezerspubliek van de geschreven pers. Het CIM (Centre d’information sur les médias) heeft de resultaten gepubliceerd van zijn studie over het lezerspubliek van de geschreven pers. Ontcijfering.

In deze tijden van Covid-19 werd de persstudie, uitgevoerd door het CIM, dit jaar ietwat overhoop gehaald. De face-to-face enquêtes, uitgevoerd door IPSOS, werden immers voortijdig onderbroken van half maart tot einde mei.

Tijdens de lockdownperiode konden slechts 401 online-enquêtes worden uitgevoerd. Maar om toch te komen tot de goed 10.000 normale enquêtes werden de enquêtes van 2019 opgenomen in de uiteindelijke proef. Dit betekent dus dat de ‘Currency presse’ (uitgave papier + digitaal) eigenlijk een analyse vóór Covid is. Het luik internet op zijn beurt stemt overeen met de lockdownperiode van maart tot mei 2020.

Het luik internet op zijn beurt stemt overeen met de lockdownperiode van maart tot mei 2020. Het luik internet op zijn beurt stemt overeen met de lockdownperiode van maart tot mei 2020. Het luik internet op zijn beurt stemt overeen met de lockdownperiode van maart tot mei 2020.

In het algemeen wordt vastgesteld dat de gezondheidscrisis in ons land voor de Franstalige dagbladpers meer lezers heeft opgeleverd. De pers is immers een door de bevolking sterk gesteund medium geworden. We stellen vandaag vast dat bijna een Belg op twee (+12 jaar) elke dag een betalend dagblad leest.

Wat lezers betreft kan La Libre zich alleen maar verheugen want de krant bereikt elke dag en alle dragers door elkaar genomen (krant, apps, website) bijna 500 100 lezers (tegen 339 700 voor de studie 2018-2019). La Libre kenmerkt zich door een uitzonderlijke selectiviteit van 171 voor de sociale groepen 1-2 (42,7% van het totale lezerspubliek) en 146 (of 70,8% van het lezerspubliek ) voor de groepen1-4.

La DH bereikt op zijn beurt elke dag 783 400 mensen tegen 609 900 tijdens de vorige studie. Het lezerspubliek van La DH kenmerkt zich door een belangrijke selectiviteit (122) bij mannen die 60% van het lezerspubliek vertegenwoordigen.

L’Avenir, die voortaan deel uitmaakt van de groep IPM, gaat van 636 800 lezers naar 675 400. De krant domineert duidelijk in de regio’s Namen en Luxemburg.

Deze algemene vaststelling over de vooruitgang van de dagbladpers geldt ook voor de weekbladen. Paris Match kent een mooie stijging. Zijn totale lezerspubliek telt bijna 565 800 lezers. Een vooruitgang van 62% in één jaar, wat vooral het gevolg is van de enorme inbreng van de website die twee jaar geleden werd gelanceerd. Het tijdschrift wordt grotendeels gelezen door vrouwen (58% van het lezerspubliek – selectiviteit 114).

De tijdschrijften Logic-Immo.be, bestemd voor de vastgoedmarkt zowel in het noorden als het zuiden van het land, kennen ook een mooie vooruitgang. Het lezerspubliek ‘Total Brand’ overschrijdt de 781.800 lezers. Daarbij dient opgemerkt dat de nieuwe editie Vlaams Brabant/Brussel, waarvan het eerste nummer op 24 oktober ll. uitkwam, een nog positievere impact zal hebben op het lezerspubliek volgend jaar. Het is interessant op te merken dat het lezerspubliek van Logic-Immo.be voor meer dan 46% bestaat uit de sociale groepen 1-3, wat een uitzonderlijke selectiviteit vertegenwoordigt van 125 (het nationale gemiddelde is 37%).

Zijn lezerspubliek bestaat voor bijna 53% uit mannen (selectiviteit 108). “Dit is het bewijs, zegt Denis Pierrard, Algemeen Directeur van de IPM Group, dat in een moeilijke periode het publiek zich nog meer richt op de media als referentie.” Als we La Libre, La DH en L’Avenir samen nemen dan komt IPM op gelijke hoogte met Rossel (Sudpresse en Le Soir).

IPM-Fout404

IPM Reclame redactie

Ons team is gespecialiseerd in communicatie, journalistiek, media en vele andere gebieden. Ons doel? Om u de geheimen van succesvolle bedrijfscommunicatie en de optimalisering van reclamebudgetten te geven om uw doelstellingen te bereiken.

Onze andere artikelen

NP Pulse, bevestigt de kracht van nieuwsmedia

NP Pulse, bevestigt de kracht van nieuwsmedia

NP is een uitgebreid pack waarmee u op basis van een gecombineerd tarief kan adverteren in de 12 belangrijkste nieuwsmerken van ons land. Een nationaal advertentieaanbod dat ideaal is qua bereik en CPM. “NP (News Power) is een nationaal aanbod dat de 4 belangrijkste...

IPM komt met innovatieve oplossing voor weergerelateerde data !

IPM komt met innovatieve oplossing voor weergerelateerde data !

Een nieuwe data-technologie wordt toegevoegd aan het reeds zeer uitgebreide verticale aanbod van IPM op gebied van weergerelateerde gegevens (zowel print als digitaal): waardoor gerichte campagnes op het juiste moment kunnen worden uitgevoerd! IPM introduceert een...

De media van IPM, uw vierde macht in een verkiezingsjaar

De media van IPM, uw vierde macht in een verkiezingsjaar

In het verkiezingsjaar 2024 zal de burger best wat keuzes moeten maken. De burger is wat betreft informatie over politieke gebeurtenissen sterk afhankelijk van onze perstitels en vooral La Libre Belgique.   « Politiek nieuws speelt een prominente rol in La Libre...