L’Avenir en IPM vieren één jaar samenvoeging: het resultaat van een succesvolle samenwerking

‘De fusie tussen L’Avenir en IPM is snel en met enthousiasme tot stand gekomen en is volgens iedereen een groot succes.’ Dat stelt François le Hodey, CEO van IPM, een jaar na de overname van L’Avenir en Moustique vast. Evaluatie…
22 december 2021

De fusie tussen L’Avenir en IPM is snel en met enthousiasme tot stand gekomen en is volgens iedereen een groot succes.’ Dat stelt François le Hodey, CEO van IPM, een jaar na de overname van L’Avenir en Moustique vast. Evaluatie van een jaar waarin de integratie in hoog tempo werd uitgevoerd. 

François le Hodey heeft het dit jaar vaak gezegd: ‘De overname van L’Avenir was een natuurlijk ontwikkeling voor IPM.’ ‘Onze bedrijfsculturen lijken erg op elkaar. Deze twee bedrijven vullen elkaar perfect aan, de ene meer nationaal, de andere meer regionaal. Onze samenvoeging biedt zowel lezers als adverteerders een grote mate van consistentie op geografisch en sociodemografisch gebied. ’

In enkele maanden tijd kwam de samenwerking tot stand zoals de hergroepering van de sportredacties om het grootste journalistieke centrum voor de sportpers op te richten. Er is ook een overeenkomst inzake de uitwisseling van lokale inhoud ondertekend en uitgevoerd. Dankzij deze vooruitgang is de sportinhoud van L’Avenir verrijkt, net als de lokale inhoud van La DH.

Elkaar aanvullende merken

IPM wil graag dat elke titel of elk merk zijn specialisme cultiveert: ‘We bevinden ons in een economie waar segmentatie centraal staat’, zegt de CEO van IPM. ‘Ieder merk heeft een specifieke belofte waarin het zijn lezers tegemoetkomt. De lezers van L’Avenir zijn niet dezelfde als die van La Libre of La DH en dat is prachtig. We willen niet dat deze merken op elkaar lijken. Aan de andere kant hebben zij sterke punten om te delen en wij moeten weten hoe we dat slim kunnen doen.

L’Avenir is het eerste Waalse dagblad dat zich positioneert in lokale kwaliteitsjournalistiek. We willen verslag uitbrengen over het echte leven van mensen, hun politieke gemeenschap en hun verenigingsleven. Natuurlijk zijn er ook de grote nieuws- en sportberichten maar de ‘L’Avenir-stijl’ bestaat, een soort nabijheid en nuchterheid, met een vrolijke stemming.

Een versnelling op internet

De interneteconomie is een prioriteit voor IPM. De websites van L’Avenir en Moustique ondergaan een metamorfose en de effecten zijn al merkbaar, met een sterke groei van het aantal lezers.

We hebben de IT-teams samengevoegd. IPM Group heeft op het gebied van IT en internet slagkracht van topniveau.

Het belang van talent

Ook hier een prachtig verhaal over de ontmoeting tussen talenten. L’Avenir beschikt over veel talent maar het managementteam moest worden aangevuld met een algemeen directeur en een hoofdredacteur. We hebben een verenigd algemeen management tussen IPM en L’Avenir opgezet, en Denis Pierrard, algemeen directeur van IPM, is deze uitdaging met succes aangegaan. Thierry Remacle, voormalig adjunct-hoofdredacteur van La DH, heeft de functie van hoofdredacteur overgenomen. Thierry is echt de juiste man op de juiste plaats, een uitstekend participerend leider met veel ervaring in de lokale journalistiek, en hij werd door de redactie zeer goed ontvangen. Thierry werkt met een versterkt team van adjunct-hoofdredacteuren, een team dat het ver kan schoppen. Ik wil ook de aandacht op het managementteam vestigen dat er al was toen wij aankwamen en dat uitstekend werk op het gebied van financiën, verkoop en logistiek levert.

Een gezonde financiële situatie

L’Avenir zal eind 2021 financieel stabiel zijn’, zegt François le Hodey. Dat is opmerkelijk gezien de crisis en het feit dat het een overgangsjaar was.

In 2022 gaan we nog meer vaart zetten om ons om te vormen en te innoveren. L’Avenir moet een technologisch baken in Wallonië worden. Het hele bedrijf moet zich met passie inzetten om ons vakmanschap opnieuw uit te vinden in de nieuwe digitale economie.

IPM-Fout404

IPM Reclame redactie

Ons team is gespecialiseerd in communicatie, journalistiek, media en vele andere gebieden. Ons doel? Om u de geheimen van succesvolle bedrijfscommunicatie en de optimalisering van reclamebudgetten te geven om uw doelstellingen te bereiken.

Onze andere artikelen

NP Pulse, bevestigt de kracht van nieuwsmedia

NP Pulse, bevestigt de kracht van nieuwsmedia

NP is een uitgebreid pack waarmee u op basis van een gecombineerd tarief kan adverteren in de 12 belangrijkste nieuwsmerken van ons land. Een nationaal advertentieaanbod dat ideaal is qua bereik en CPM. “NP (News Power) is een nationaal aanbod dat de 4 belangrijkste...

IPM komt met innovatieve oplossing voor weergerelateerde data !

IPM komt met innovatieve oplossing voor weergerelateerde data !

Een nieuwe data-technologie wordt toegevoegd aan het reeds zeer uitgebreide verticale aanbod van IPM op gebied van weergerelateerde gegevens (zowel print als digitaal): waardoor gerichte campagnes op het juiste moment kunnen worden uitgevoerd! IPM introduceert een...

De media van IPM, uw vierde macht in een verkiezingsjaar

De media van IPM, uw vierde macht in een verkiezingsjaar

In het verkiezingsjaar 2024 zal de burger best wat keuzes moeten maken. De burger is wat betreft informatie over politieke gebeurtenissen sterk afhankelijk van onze perstitels en vooral La Libre Belgique.   « Politiek nieuws speelt een prominente rol in La Libre...