Kom niet aan de vrijheid van meningsuiting: laten we samen optreden

Het speelde zich af op zondag 23 mei. Op 23 mei nam Europa met verbijstering kennis van de kaping van een Ryanair-lijnvlucht die door de Wit-Russische autoriteiten gedwongen werd in Minsk te landen. Aan boord bevond zich de 26-jarige journalist en lid van de oppositie Roman Protassevitch. ‘Tijdens de ENPA-bestuursvergadering in Brussel op dinsdag hebben […]

Het speelde zich af op zondag 23 mei. Op 23 mei nam Europa met verbijstering kennis van de kaping van een Ryanair-lijnvlucht die door de Wit-Russische autoriteiten gedwongen werd in Minsk te landen. Aan boord bevond zich de 26-jarige journalist en lid van de oppositie Roman Protassevitch.

‘Tijdens de ENPA-bestuursvergadering in Brussel op dinsdag hebben Europa’s grootste persuitgevers gereageerd op deze ongekende daad van geweld tegen een journalist’, zegt François le Hodey, CEO van de IPM Group en vicevoorzitter van de European Newspaper Publishers’ Association.

Tijdens deze vergadering stuurde François Hodey een e-mail naar het grafisch team van IPM Advertising met het verzoek een logo te bedenken met een vliegtuig en de slogan ‘Kom niet aan de vrijheid van meningsuiting’.

ENPA heeft de krachten gebundeld met EMMA, dat Europese tijdschriften verenigt, om samen deze dubbele boodschap over te brengen: de persvrijheid verdedigen en de onmiddellijke vrijlating van deze jonge journalist eisen.

IPM Advertising’s Factory ging vervolgens aan de slag om binnen één uur een visual te produceren die aan deze opdracht voldeed.

Laurent Debraz, intern grafisch ontwerper, laat weten: ‘In dit soort werk, moet je to the point komen en de aandacht trekken. Ik heb geprobeerd een illustratieve registratie te gebruiken die doet denken aan communistische propaganda. Ik wilde dezelfde ‘wapens’ gebruiken als de daders van dit geweld, vandaar de visuele gelijkenis van het vliegtuig met de propaganda.” 

Voor de typografie liet Laurent zich inspireren door woorden in wit en grijs, een concept dat ook voor ‘Ik ben Charlie’ werd gebruikt. “Het was een van de grootste persvrijheidsacties van de laatste jaren”, brengt Laurent in herinnering.

Tenslotte zal de scherpzinnige waarnemer opmerken dat de staart van het vliegtuig een vogel is met uitgestrekte vleugels . “Met verwijzing naar vrijheid” , aldus Laurent, die ook verklaart dat het logo in één uur is gemaakt… en in tien talen!

Het logo is gepubliceerd in alle Europese kranten en tijdschriften. Helaas wordt de politiek tegenstander nog steeds vastgehouden door de Wit-Russische autoriteiten. Daarom gaat de campagne door op sociale media. Veel mensen, in heel Europa, hebben het logo geüpload om het op hun profiel te delen. Is vrijheid van meningsuiting belangrijk voor u? Upload het logo hier en deel het op uw profiel :

IPM-Fout404

IPM Reclame redactie

Ons team is gespecialiseerd in communicatie, journalistiek, media en vele andere gebieden. Ons doel? Om u de geheimen van succesvolle bedrijfscommunicatie en de optimalisering van reclamebudgetten te geven om uw doelstellingen te bereiken.

Onze andere artikelen

Knokke en Paris Match, een lange geschiedenis!

Knokke en Paris Match, een lange geschiedenis!

Het medium ‘magazine’ is het zomermedium bij uitstek. Makkelijk om mee te nemen op het strand of de dijk, en de inhoud sluit goed aan bij het vakantiegevoel van er even helemaal tussenuit zijn. Tijdens de zomermaanden stijgt de losse verkoop gemakkelijk met 30%. Het...

Al gepassioneerd door radio van toen hij 16 was

Al gepassioneerd door radio van toen hij 16 was

Vaak ontstaan interesses of passies al op jonge leeftijd, tijdens de tienerjaren bijvoorbeeld. Dat was ook zo bij Philippe Deraymaeker, die we vandaag ontmoeten. De nieuwe directeur van DH Radio (in deze functie benoemd in maart 2021) doet al veertig jaar aan radio!...

Referencing? Een evidentie voor Logic-Immo.be

Referencing? Een evidentie voor Logic-Immo.be

In 2021 wordt een nieuwe website meteen zo ontworpen dat de zoekmotoren hem gemakkelijk weten te vinden. Sommigen maken van deze optimalisatie zelfs hun beroep. Kijk maar naar Marie-David Tihonj ‘Audience digital manager’ bij IPM. Als specialiste in natuurlijke...