Journal des Enfants bestaat 30 jaar!

Journal des Enfants is een uniek platform in het Belgische medialandschap met een journaal voor 9- tot 13-jarigen en dit al 30 jaar!
6 december 2022

Journal des Enfants is een uniek platform in het Belgische medialandschap met een journaal voor 9- tot 13-jarigen en dit al 30 jaar!

In oktober 1992 verscheen het eerste Belgische journaal voor kinderen dat ook door de Federatie Wallonië-Brussel als pedagogisch platform werd erkend. Tot op vandaag is het nog steeds het enige medium in zijn soort. Om zijn 30e verjaardag te vieren, heeft JDE een beroep gedaan op een mentor: GuiHome, de Belgische humorist die dit jaar ook zijn 30e verjaardag viert. Als voormalig lezer van Journal des Enfants, beantwoordde hij enkele vragen op video gewapend met zijn humor en zijn pet.

Van papieren krant naar digitale versies

In dertig jaar tijd is het publiek van JDE wel veranderd …. en het journaal ook. Vanaf nu is JDE ook beschikbaar online, en op video via de rubriek « Dessine-moi l’actualité ». Twee keer per maand beantwoordt de redactie in een video met tekeningen vragen van kinderen zoals « Pourquoi a-t-on besoin de respirer ? » (Waarom moeten we ademen ?) of  « Qu’est-ce qu’un réfugié ? » (Wat is een vluchteling?).  Dit jaar hebben we een grote enquête gelanceerd om de jeugd van 2022 beter te leren kennen. Journalisten gingen zelfs tot in de klaslokalen om onze lezers te interviewen. Een Youtube-kanaal verzamelt al deze video’s gemaakt door de redactie.

JDE vierde zijn 30ste verjaardag met een GuiHome, een van de favoriete youtubers van België. Het tijdschrift vermenigvuldigt zijn innovatieve initiatieven om kinderen bewust te maken van de actualiteit.

Interactiviteit

JDE heeft ook een eigen app om het lezen op bijvoorbeeld een tablet te vergemakkelijken. De JDE Facebook-account telt meer dan 11.000 abonnees en op  TIkTok heeft het 4.300 volgers.  

Om de interactiviteit voor kinderen te optimaliseren, organiseert de website elke week een peiling of nodigt de kinderen uit om te stemmen door te zeggen of ze het artikel dat ze net hebben gelezen leuk vonden of niet. Tenslotte bieden we elke week interactieve digitale activiteiten aan om het nieuws te ontdekken.

Dit medium. Inhoudelijke dossiers van 4 of 8 pagina’s kunnen worden opgesteld wanneer het thema het toelaat, zoals onlangs met de publicatie van een dossier rond technische en technologische beroepen.

Contactez la regie des médias régionaux (info@regiedesmediasregionaux.be), et découvrez nos tarifs dans le JDE

IPM-Fout404

IPM Reclame redactie

Ons team is gespecialiseerd in communicatie, journalistiek, media en vele andere gebieden. Ons doel? Om u de geheimen van succesvolle bedrijfscommunicatie en de optimalisering van reclamebudgetten te geven om uw doelstellingen te bereiken.

Onze andere artikelen

NP Pulse, bevestigt de kracht van nieuwsmedia

NP Pulse, bevestigt de kracht van nieuwsmedia

NP is een uitgebreid pack waarmee u op basis van een gecombineerd tarief kan adverteren in de 12 belangrijkste nieuwsmerken van ons land. Een nationaal advertentieaanbod dat ideaal is qua bereik en CPM. “NP (News Power) is een nationaal aanbod dat de 4 belangrijkste...

IPM komt met innovatieve oplossing voor weergerelateerde data !

IPM komt met innovatieve oplossing voor weergerelateerde data !

Een nieuwe data-technologie wordt toegevoegd aan het reeds zeer uitgebreide verticale aanbod van IPM op gebied van weergerelateerde gegevens (zowel print als digitaal): waardoor gerichte campagnes op het juiste moment kunnen worden uitgevoerd! IPM introduceert een...

De media van IPM, uw vierde macht in een verkiezingsjaar

De media van IPM, uw vierde macht in een verkiezingsjaar

In het verkiezingsjaar 2024 zal de burger best wat keuzes moeten maken. De burger is wat betreft informatie over politieke gebeurtenissen sterk afhankelijk van onze perstitels en vooral La Libre Belgique.   « Politiek nieuws speelt een prominente rol in La Libre...