Hoe de print media de digitale folder van Aldi een boost gaf

De melkverpakking scannen om de digitale folder van Aldi te bekijken is het nieuwste idee van de supermarkt voor een meer ecologische aanpak. Maar hoe het digitaal formaat toegankelijker maken voor de klanten? Door te vertrouwen in …. de gedrukte…
3 november 2022

De melkverpakking scannen om de digitale folder van Aldi te bekijken is het nieuwste idee van de supermarkt voor een meer ecologische aanpak. Maar hoe het digitaal formaat toegankelijker maken voor de klanten? Door te vertrouwen in …. de gedrukte pers.

De wekelijkse folder is altijd een onmisbare schakel geweest in de communicatie van Aldi naar de Belgische gezinnen, bij gebrek aan een getrouwheidsprogramma. Probleem: papier is duur en de maatschappelijke verantwoordelijkheid van bedrijven dwingt hen over te stappen op digitale formaten.  

Om de overgang van papier naar digitaal op gang te brengen, is Aldi overgestapt op een QR-code – reeds goed ingeburgerd bij de Belgen sinds de pandemie – en dit op bepaalde producten, waaronder de melkverpakkingen. Maar het moest nog bekend gemaakt worden! Vandaar het idee om een communicatie- en bewustmakingscampagne in de pers te lanceren, die in korte tijd op grote schaal werd verspreid in bepaalde Belgische dagbladen, zowel in het noorden als in het zuiden van het land.

Van QR-code naar folder

Het principe: een advertentie waarin een melkdoos de melk giet in de richting van een QR-code. Eens gescand via een smartphone, leidt de QR-code de lezer naar de digitale folder van Aldi.  

Een eenvoudige, doeltreffende en intelligente mediamix, bevestigt Giovanni Ghysels, Manager Performance & Media strategy bij Aldi België: « Het is uiterst belangrijk om mensen op een rustig moment te bereiken om aandacht te trekken. De papieren krant was het medium bij uitstek, de krant die je aandachtig leest aan de keukentafel of in het openbaar vervoer. »

Voor Marc Hellingh, Agencies Market & NP Sales Manager bij IPM Advertising, kan de ervaring van Aldi de retailsector als geheel inspireren, maar kan ook worden uitgebreid naar vele andere sectoren: « De overgang van papier naar digitaal betreft natuurlijk de folders van de grote warenhuismerken, maar we kunnen ook denken aan andere sectoren waar catalogi hun digitale overgang moeten beginnen, of het nu gaat om reisbureaus, verzekeringsmakelaars of zelfs de auto-industrie. In de huidige economische context zullen we zeker een toename zien van dit soort initiatieven, die gebaseerd zijn op een kwaliteitsvolle omgeving, met een massaal publiek, dankzij de dagbladpers. »

Lezers lokken naar jouw website? Simpel als een intelligente mediamix. Bespreek met ons de mogelijkheden. Contacteer  Marc Hellingh, 0497 44 66 61 ([email protected])

IPM-Fout404

IPM Reclame redactie

Ons team is gespecialiseerd in communicatie, journalistiek, media en vele andere gebieden. Ons doel? Om u de geheimen van succesvolle bedrijfscommunicatie en de optimalisering van reclamebudgetten te geven om uw doelstellingen te bereiken.

Onze andere artikelen

La Libre Eco krijgt een nieuw jasje!

La Libre Eco krijgt een nieuw jasje!

Vanaf zaterdag 11 januari heeft de La Libre Eco Week-end bijlage een nieuwe look. Deze bijlage van 20 pagina's bij La Libre bevat al het economische en financiële nieuws van het weekend, inclusief beurskoersen en koersen van uw beleggingsfondsen. Wat kunnen de lezers...

Resultaten van de CIM 2024

Resultaten van de CIM 2024

Ter gelegenheid van de publicatie van de resultaten van de CIM BPS-studie kunnen we bevestigen dat de Belgen dol zijn op hun persmerken, aangezien 94,1% van hen maandelijks minstens één persmerk raadpleegt! 83,0% leest ze ook in digitale versie, vooral op smartphones,...