Het ‘prikkelende’ weekblad nu ook bij IPM!

Wie of wat is ‘Moustique’? Een gesprek met Jean-Luc Cambier Jawel, het tijdschrift Moustique maakt zijn entree in ons huis! Door de overname van het bedrijf L’Avenir Hebdo SA door IPM Group mochten we onlangs onze nieuwe collega’s verwelkomen op onze redactie aan de Frankenstraat in Brussel. Jean-Luc Cambier, hoofdredacteur van het ‘prikkelende’ weekblad of […]

Wie of wat is ‘Moustique’? Een gesprek met Jean-Luc Cambier

Jawel, het tijdschrift Moustique maakt zijn entree in ons huis! Door de overname van het bedrijf L’Avenir Hebdo SA door IPM Group mochten we onlangs onze nieuwe collega’s verwelkomen op onze redactie aan de Frankenstraat in Brussel. Jean-Luc Cambier, hoofdredacteur van het ‘prikkelende’ weekblad of ‘L’hebdo qui pique’, vond er al snel zijn weg. Wij gingen bij hem langs om te horen hoe het met ‘zijn’ tijdschrift gaat.

Waarom ‘Moustique’?

Moustique is een van de oudste Franstalige tijdschriften, het bestaat al sinds 1924. Maar vanwaar die naam? Het verhaal gaat dat er aan het einde van een lang aanslepende lunch die geen enkel lumineus idee had opgeleverd voor een naam, ineens een mug door de kamer vloog, waardoor de ietwat ingedommelde tafelgenoten weer wakker schoten.

“De mensen wakker schudden en ze een scherpe blik bieden op onze samenleving, mét een vleugje humor, dat is echt het DNA van Moustique”, vat Jean-Luc Cambier samen. “Tijdens onze redactievergaderingen proberen we onderwerpen te selecteren die over de tong gaan, die worden besproken door de pendelaars op de trein. We kiezen bewust voor een ietwat afwijkende toon. Denk aan de uitspraak ‘luchtig praten over serieuze zaken en serieus praten over luchtige zaken’. We nemen altijd wel een beetje afstand, dat moet een Belgisch trekje zijn. “

Nog kenmerkend voor het magazine is de gave om de eerste te zijn in ‘iets’. “Als eerste Belgische Franstalige nieuwsmagazine pakten wij in de jaren 1920 voor het eerst uit met de radioprogramma’s. In de jaren vijftig volgden de eerste tv-programma’s, de eerste rockrubriek, de eerste videorubriek … We hebben altijd al die drang gehad om ontdekkers te zijn. “

Terug naar de bron voor Jean-Luc Cambier

Na zijn studie Romaanse talen en journalistiek in Brussel bleef de uit Charleroi afkomstige Jean-Luc Cambier in de hoofdstad hangen voor een eerste stage bij La Dernière Heure (waarvan IPM nu de uitgever is!). Hij zou Brussel én de journalistiek nooit meer verlaten. Als fervent rockliefhebber bedacht en maakte hij voor het blad de eerste muziekpagina’s.

De jonge Jean-Luc begon ook artikelen te schrijven voor andere kranten en tijdschriften, waaronder Télé-Moustique. Hij ontwikkelde zijn expertise in de muziekjournalistiek, maar ook in andere vakgebieden, zoals sport, cultuur, maatschappelijke thema’s en strips, waarover hij meerdere boeken schreef. Die vakkennis valt in de smaak bij de directie van Télé-Moustique, die hem in de jaren negentig steeds meer verantwoordelijkheden toevertrouwde. In 2004 kreeg Cambier zelf de touwtjes in handen en werd hij hoofdredacteur van het blad.

In 2011 maakten Jean-Luc Cambier en zijn team een belangrijke keuze door het woord ‘Télé’ uit de naam te schrappen. “Ik bedank alle lezers, of misschien moet ik zelfs ‘aanhang’ zeggen. Ze zijn ons goed gevolgd in die verandering. Zoals veel andere media hebben wij soms ook stormen moeten doorstaan, maar ons lezerspubliek is altijd trouw op post gebleven”, stelt Jean-Luc tevreden vast.

De lezers van Moustique: actief en veeleisend

Na zeventien jaar aan het roer van Moustique heeft Jean-Luc Cambier geleerd om zijn lezerspubliek duidelijk af te bakenen. “Het zijn veeleisende personen die net iets meer vragen dan de anderen. Ze hebben een diep gevoel voor rechtvaardigheid en eerlijkheid, voelen zich graag verbonden met de samenleving en willen die dus ook begrijpen. “

“Het is ook een actief lezerspubliek dat een eigen mening heeft en keuzes maakt. Daarom rust er bij Moustique geen enkel taboe op onderwerpen of personen. Wij praten op een onafhankelijke manier over alles wat onze samenleving maakt. We hechten ook veel belang aan cultuur: vrije tijd, festivals, muziek, film, boeken, series, tv …”

Moustique over vijf jaar

Met het toetreden tot IPM Group breekt een nieuw hoofdstuk aan voor het tijdschrift. “Ik ben er helemaal klaar voor. Onze start bij IPM is alvast bemoedigend, we zien al heel wat synergieën en meerwaarden voor onze titel. Dat zal ons zeker helpen in onze digitale omschakeling. “

Zoals alle gedrukte media is ook het magazine Moustique bezig met het integreren van de digitalisering. Alle inspanningen van de redactie zijn gericht op dat ene doel: de juiste balans vinden tussen het lezen op het scherm, 24 uur per dag, en de afspraak op woensdag met onze gedrukte editie. “We willen van ons tijdschrift het orgelpunt maken van een week waarin elke lezer online verbonden is gebleven met Moustique. Zowel in de papieren als in de digitale versie zullen onze journalisten blijven klaarstaan en zich onderdompelen in thema’s die de mensen interesseren. “

Uiteraard blijven wij de evolutie van dit nieuwsmagazine – dat meer dan 266.000 lezers bereikt in een opmerkelijk evenwichtige man-vrouwverhouding (52-48%) – op de voet volgen. Welkom bij IPM!

  • Graag een offerte op maat?

Neem contact op Calvin Kalombo. U kunt al onze tarieven ook downloaden.

IPM-Fout404

IPM Reclame redactie

Ons team is gespecialiseerd in communicatie, journalistiek, media en vele andere gebieden. Ons doel? Om u de geheimen van succesvolle bedrijfscommunicatie en de optimalisering van reclamebudgetten te geven om uw doelstellingen te bereiken.

Onze andere artikelen

Philippe Deraymaeker aan de leiding bij DH Radio

Philippe Deraymaeker aan de leiding bij DH Radio

DH Radio staat elke dag garant voor twee assen die luisterplezier combineren met de eigenheid van het DH-merk: non-stopmuziek en nieuws. Achter het station staat een hecht en bijzonder geëngageerd team. IPM heeft de leiding erover nu toevertrouwd aan Philippe...

Hoe ziet het lezerspubliek van Paris Match België eruit?

Hoe ziet het lezerspubliek van Paris Match België eruit?

Al meer dan 70 jaar heeft Paris Match wekelijks een afspraak met zijn lezers die draait rond emoties en passies, en dit zowel op papier als via de website en de sociale netwerken. In een ontmenselijkte wereld, waar alleen cijfers tellen, waar informatie vaak...

Een nieuwe wagen kopen in 2021? Wat denken de Belgen?

Een nieuwe wagen kopen in 2021? Wat denken de Belgen?

Hoe ziet het mobiliteitsgedrag van de Belgen eruit in deze bijzondere tijden? Welke tendensen en gewoonten tekenen zich af? Is er nog een toekomst weggelegd voor bedrijfswagens nu het telewerk veralgemeend wordt? Hoe staan de Belgen tegenover het openbaar vervoer? Om...