Volgens de laatste bereiksgolf van het CIM, het Centrum voor Informatie over de Media, over de periode tussen september 2020 en februari 2021, bevestigt het medium radio zijn kracht en stabiliteit ondanks de gezondheidsperikelen die we hebben doorgemaakt.
Wanneer deze luistercijfers afnemen, kijken specialisten gewoonlijk naar 3 indicatoren: het aantal luisteraars per dag (daily reach), de luistertijd en het marktaandeel.
- Wat aantal luisteraars per dag betreft, laten de meeste radiozenders een daling zien ten opzichte van de vorige bereiksgolf die van januari tot juni 2020 liep. Drie radiozenders gaan tegen deze indicator in: Bel RTL (+12%), DH Radio (+11%) en VivaCité (+2%). Deze laatste telt het hoogste aantal luisteraars: 569.765.
- Wat de gemiddelde luistertijd betreft, lopen de luistergewoonten sterk uiteen, gaande van 15 minuten per dag (BXFm) tot 195 minuten (Mint). Met een gemiddelde van 140 minuten luistertijd per dag staat DH Radio in de top 5 die wordt aangevoerd door Mint (195), Maximum FM (174), Classic21 (165) en Nostalgie (148). Wat luistertijd betreft, noteert DH Radio een mooie groei van 7%.
- In termen van marktaandeel bestaat de top drie uit: Nostalgie, VivaCité en Bel RTL. Deze worden gevolgd door Radio Contact, Classic 21, La Première, NRJ, Tipik, Fun Radio, Musiq’3, DH Radio en Nostalgie +; de andere radiozenders bereiken ieder minder dan 1% marktaandeel. Het marktaandeel van DH Radio stijgt van 1,4 naar 1,7% (+23%). Slechts twee andere radiozenders vergroten ook hun marktaandeel: Bel RTL (+29%) en La Première (+10%).
Kortom, op de drie indicatoren kan DH Radio alle vakjes groen aanvinken.Onze radiozender is trouwens, samen met Bel RTL, de enige die dit drievoudige succes heeft bereikt. De perfecte score!
Ook het CIM moest zich opnieuw uitvinden
Deze cijfers zijn berekend op basis van de volgende gegevens: bevolking van 12 jaar en ouder, gemiddeld aantal luisteraars overdag gedurende 7 dagen en tijdvak van 5 tot 5 uur.
Voor de goede orde is het handig te weten dat de gebruikelijke werving van respondenten 70% persoonlijk en 30% online is. Maar de ‘fysieke’ werving werd bemoeilijkt door COVID waardoor het CIM gedwongen werd zijn interviewmethoden te herzien. Een deel daarvan werd vervangen door telefonische interviews. Uiteindelijk was de wervingsmix voor deze golf: 50% persoonlijk, 20% telefonisch en 30% online.
De timing werd ook beïnvloed: in ‘normale’ tijden publiceert het CIM 3 golven per jaar die ieder 4 maanden bestrijken. Het tijdstip van de laatste golf werd gewijzigd en bestrijkt nu een periode van 6 maanden. Door al deze flexibiliteit kon het CIM de continuïteit van publicaties waarborgen en de markt voorzien van actuele luistercijfers.
Neem voor meer informatie zeker contact op met RMB