Economie en financiën: speerpunten van La Libre

De ouderen onder ons herinneren zich vast nog het roze katern in het weekend dat destijds ‘La Libre Entreprise’ werd genoemd. Die aanpak was eind jaren tachtig compleet nieuw. Het was een tijd waarin Belgische kranten nog geen rubriek ‘Economie’…
31 augustus 2021

De ouderen onder ons herinneren zich vast nog het roze katern in het weekend dat destijds ‘La Libre Entreprise’ werd genoemd. Die aanpak was eind jaren tachtig compleet nieuw. Het was een tijd waarin Belgische kranten nog geen rubriek ‘Economie’ hadden en redacties zich niet bezighielden met deze onderwerpen die als moeilijk aan het grote publiek te verkopen en zeer technisch werden gezien …

La Libre was dan ook een pionier met de lancering van La Libre Entreprise op zaterdag net als met de dagelijkse pagina’s die aan de economie werden gewijd. De uitdaging lag in het vertellen dat achter omzet, winst en faillissement, het bedrijfsleven, de verhalen van mannen en vrouwen, uitdagingen, moeilijkheden en successen schuilgaan.

Sindsdien heeft de redactie deze koers steeds aangehouden. Sterker nog: in september 2019 vernieuwde ze opnieuw door deze ruimte voor economie en financiën nog verder uit te breiden. Al deze onderwerpen zijn nu samengebracht onder het label ‘Libre Eco’, beschikbaar op een speciaal webplatform maar ook in de papieren bijlage ‘Libre Eco week-end’ met nieuwsbrieven, sociale netwerken, enz. ‘Het lezerspubliek van Libre Eco vertegenwoordigt tussen 10 en 15% van het totale lezerspubliek van La Libre Belgique, dus tussen 2,5 en 3 miljoen unieke bezoekers per maand’, benadrukt François Mathieu, manager van Libre Eco en drijvende kracht achter de hervorming.

Dankzij het werk van een tiental journalisten onder leiding van Vincent Slits, afdelingshoofd, vormt de Belgische en wereldeconomie nu een echt speerpunt voor La Libre. De rubriek bevat uiteenlopende onderwerpen met meerdere pijlers, waarvan het bedrijfsleven ongetwijfeld de belangrijkste plaats inneemt. ‘Zakelijke interviews en reportages vormen 50% van de artikelen maar we behandelen ook onderwerpen in verband met beleggingen en markten, persoonlijke financiën en onroerend goed. En dit alles gebeurt op een geïntegreerde manier op papier en op het web,’ legt François Mathieu uit.

Maar hoe kiest de redactie de onderwerpen? Uiteraard een omvangrijke vraag waarop François Mathieu antwoordt met de IEAP-formule die staat voor Interactief, Educatief, Aangenaam en Plezierig. ‘Wij willen een kwaliteits- en referentieplatform met serieuze artikelen en analyses maar vergeten ook niet enkele originele of bijzondere invalshoeken. We verrassen de lezer graag. ’

Op papier publiceert de afdeling, naast de bijlage ‘Libre Eco week-end’ op zaterdag, ook elke donderdag ‘La Libre Immo’ en verschillende bijlagen met één onderwerp zoals de bijlage over belastingen in juni of de ‘Spécial Start-up’ vier keer per jaar.

‘Libre Eco week-end’ keert op zaterdag 4 september terug met een groot dossier over ‘Werkgelegenheid en jongeren’.

Wilt u meer weten over ons lezerspubliek van ‘economie en financiën’?  Neem contact op met [email protected]

IPM-Fout404

IPM Reclame redactie

Ons team is gespecialiseerd in communicatie, journalistiek, media en vele andere gebieden. Ons doel? Om u de geheimen van succesvolle bedrijfscommunicatie en de optimalisering van reclamebudgetten te geven om uw doelstellingen te bereiken.

Onze andere artikelen

IPM Advertising lanceert een exclusieve zomeraanbieding!

IPM Advertising lanceert een exclusieve zomeraanbieding!

IPM Advertising lanceert een exclusieve zomeraanbieding om je zichtbaarheid in de media deze zomer een boost te geven! Of het nu digitaal of print is, profiteer van uitzonderlijke tarieven voor alle publicaties tussen 30 juni en 24 augustus 2025. 3...

IPM biedt 40 miljoen video streams per maand!

IPM biedt 40 miljoen video streams per maand!

In de wereld van digitale reclame worden de videoformaten preroll en outstream vaak gezien als concurrenten. Volgens Thierry Hottat, Director of Operations bij IPM, zijn ze echter eerder complementair dan tegengesteld en moeten ze strategisch worden geïntegreerd om...

De DAILIES-packs van IPM, XS-prijzen voor een XXL-campagne

De DAILIES-packs van IPM, XS-prijzen voor een XXL-campagne

De mediaportefeuille van IPM omvat enkele van de meest prestigieuze en invloedrijke mediamerken zoals La Libre Belgique, La Dernière Heure/Les Sports en L'Avenir. In 2024 vierde La Libre op grootse wijze haar 140-jarige bestaan, een bewijs van haar blijvende...