De onderzoekseenheid van IPM

De onderzoekseenheid werd dit jaar gelanceerd en is het resultaat van de samenwerking tussen een aantal journalisten van de groep IPM (La Libre, La DH, L’Avenir, Paris Match, Moustique, LN24). Het is een idee dat al een tijdje bestaat: « onderzoek…
5 december 2023

De onderzoekseenheid werd dit jaar gelanceerd en is het resultaat van de samenwerking tussen een aantal journalisten van de groep IPM (La Libre, La DH, L’Avenir, Paris Match, Moustique, LN24).

Het is een idee dat al een tijdje bestaat: « onderzoek bevorderen, transparant werken en journalisten van de verschillende titels de tijd en middelen verschaffen voor het uitvoeren van exclusieve onderzoeken », verklaart Frédéric Loore, Verantwoordelijke Onderzoekseenheid.

Het idee heeft uiteindelijk gestalte gekregen sinds september 2023 met drie grote onderzoeken die tot nu toe zijn gepubliceerd: « de geheime contracten van de Big Pharma », « Belgische hulp aan Oekraïne gefinancierd met belastingen op bevroren Russische tegoeden » en « De torenhoge kosten voor vluchten met jets van de Vivaldi-ministers ». Sterke onderwerpen ondersteund door een innovatief en uniek project binnen ons Convergence House zodat het onderzoek waar mogelijk beschikbaar is in print, web, radio, tv of zelfs podcast.

“We willen journalistiek met echte meerwaarde onder de aandacht brengen”, vervolgt Frédéric. “Gezien de evolutie van de samenleving, het wantrouwen tegenover instellingen (inclusief de pers), de opkomst van complottheoretici, enz. is het noodzakelijk om onze lezers de mogelijkheid te bieden om te analyseren en te ontcijferen. En daarnaast is er ook de noodzaak om opnieuw contact te maken met de burgers die ons lezen en bekijken, en hen ervan te overtuigen dat de pers meer dan ooit de essentiële garantie blijft voor democratie, de 4e macht!”

Nu de onderzoekseenheid goed verankerd is, is het de bedoeling om uit te breiden, partnerships aan te gaan en collectieve onderzoeken te stimuleren (verschillende journalisten die samen aan hetzelfde project werken). Kortom, een zinvol en toekomstgericht project voor de media van de Groep, die niet minder dan 400 ervaren journalisten telt.

Als je meer wilt weten over onze onderzoekseenheid

Ontdek ons print en digitale aanbod of neem contact met ons op [email protected] !

IPM-Fout404

IPM Reclame redactie

Ons team is gespecialiseerd in communicatie, journalistiek, media en vele andere gebieden. Ons doel? Om u de geheimen van succesvolle bedrijfscommunicatie en de optimalisering van reclamebudgetten te geven om uw doelstellingen te bereiken.

Onze andere artikelen

IPM Advertising lanceert een exclusieve zomeraanbieding!

IPM Advertising lanceert een exclusieve zomeraanbieding!

IPM Advertising lanceert een exclusieve zomeraanbieding om je zichtbaarheid in de media deze zomer een boost te geven! Of het nu digitaal of print is, profiteer van uitzonderlijke tarieven voor alle publicaties tussen 30 juni en 24 augustus 2025. 3...

IPM biedt 40 miljoen video streams per maand!

IPM biedt 40 miljoen video streams per maand!

In de wereld van digitale reclame worden de videoformaten preroll en outstream vaak gezien als concurrenten. Volgens Thierry Hottat, Director of Operations bij IPM, zijn ze echter eerder complementair dan tegengesteld en moeten ze strategisch worden geïntegreerd om...

De DAILIES-packs van IPM, XS-prijzen voor een XXL-campagne

De DAILIES-packs van IPM, XS-prijzen voor een XXL-campagne

De mediaportefeuille van IPM omvat enkele van de meest prestigieuze en invloedrijke mediamerken zoals La Libre Belgique, La Dernière Heure/Les Sports en L'Avenir. In 2024 vierde La Libre op grootse wijze haar 140-jarige bestaan, een bewijs van haar blijvende...