De gezichten van IPM : Philippe Dautrebande houdt niet van routine

Als groot liefhebber van cultuur, kan Philippe Dautrebande tot in Parijs gaan om er drie culturele tentoonstellingen op één dag te bezoeken. « De laatste keer genoot ik van de Morozov-collectie bij de Louis Vuitton Foundation, daarna ging ik naar het…
28 februari 2022

Als groot liefhebber van cultuur, kan Philippe Dautrebande tot in Parijs gaan om er drie culturele tentoonstellingen op één dag te bezoeken. « De laatste keer genoot ik van de Morozov-collectie bij de Louis Vuitton Foundation, daarna ging ik naar het Grand Palais Ephémère. Ik eindigde in het Museum voor moderne kunst van de stad Parijs », vertelt hij. Wat al zijn culturele uitstappen gemeen hebben is hedendaagse kunst. « Ik ben een groot liefhebber van schilderkunst en fotografie. Ik ben fan van Martin Parr. Ik ga ook vaak naar theater, soms drie keer per week ». Philippe besteedt zijn vrije tijd ook aan lezen, muziek luisteren of series kijken. « Om in vorm te blijven, heb ik een hometrainer gekocht, en kijk ik gedurende 20 minuten naar series terwijl ik fiets. Ook werk ik al vier jaar als mentor bij Duo for a job. Ik begeleid jongeren van buitenlandse origine die moeite hebben met het vinden van werk of een stage. Dit is mijn vierde Duo ».

Journalist en hoofdredacteur

Deze vader van twee volwassen kinderen is zeer actief, waarschijnlijk omdat hij, zoals hij toegeeft, een hekel heeft aan routine. Deze karaktertrek verklaart wellicht ook het traject van zijn loopbaan. Deze nieuws- en medialiefhebber heeft op vele redacties gewerkt. Na zijn journalistenopleiding aan de ULB begon hij bij la DH, vervolgens werkte hij voor l’Echo en het weekblad L’Instant, volgde een opleiding in Parijs, en was adjunct hoofdredacteur bij Moustique. « Ik ben tevens verantwoordelijke geweest voor een multimedia magazine. Hierin werd aan de lezers uitgelegd hoe ze moesten surfen op het internet, wat de goede websites waren… het was een andere tijd », glimlacht hij. Vervolgens heeft Philippe tussen 2006 en 2018 meegewerkt aan de digitalisering van L’Avenir. « Ik ben graag journalist geweest. Maar nu is het tijd voor iets anders. Daarentegen, wil ik wel graag werkzaam blijven in de media ».

Veelzijdige job

Vandaag is Philippe als digitaal consultant betrokken bij de digitale innovatie en transformatie van de redacties van de IPM Group.  « Mijn job is veelzijdig. Enerzijds, is het mijn taak de digitale overgang van onze media en redacties te vergemakkelijken. Het doel is om meer digitale abonnees en meer verkeer naar al onze merken te genereren. Ik ben verantwoordelijk voor specifieke projecten gericht op de ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten of het vrijmaken van nieuwe inkomstenbronnen. Een goede illustratie van deze faciliterende rol is het « web first » project voor La Libre en la DH in samenwerking met Guillaume Lefebvre. We zorgen ervoor dat journalisten eerst denken aan schrijven voor het web. We proberen de obstakels weg te nemen die hen ervan weerhouden. Journalisten zullen binnenkort ook beschikken over een unieke CMS software waardoor ze meteen op het web zullen kunnen publiceren en dan, pas in tweede instantie, op papier ».

Philippe coördineert ook de UX designers, Raphaël Batista en Valérie Moncomble. « Ze hebben gewerkt aan de nieuwe site van l’Avenir en het Journal Des Enfants ». Het opvolgen van de digitale sector behoort eveneens tot zijn functie. « Ik volg wat er gebeurt in België en het buitenland op digitaal gebied in ruime zin. Ik filter al deze informatie en geef het vervolgens door aan de IPM-teams ».

Kortom, Philippe is het middelpunt van digitale expertise voor de redacties, de regie en de marketing. Hij brengt zijn visie en de nodige instrumenten in een sector in voortdurende evolutie. Geen enkele twijfel : met een job die verankerd is in de digitale mediawereld, kent Philippe Dautrebande nauwelijks routine !

IPM-Fout404

IPM Reclame redactie

Ons team is gespecialiseerd in communicatie, journalistiek, media en vele andere gebieden. Ons doel? Om u de geheimen van succesvolle bedrijfscommunicatie en de optimalisering van reclamebudgetten te geven om uw doelstellingen te bereiken.

Onze andere artikelen

PM biedt targeting nu op om het even welk datapunt

PM biedt targeting nu op om het even welk datapunt

Om een bepaalde doelgroep te bereiken voor advertentiedoeleinden, ‘waste’ te vermijden en geleidelijk verdwijnende cookies te compenseren, biedt IPM geavanceerde targeting strategieën. We denken eerst aan contextuele targeting. Dit betreft gegevens die worden gebruikt...

De IMMO-nieuwigheden voor 2025

De IMMO-nieuwigheden voor 2025

Bij IPM volgen we de vastgoedmarkt op de voet met drie gespecialiseerde mediamerken: Paris Match, La Libre IMMO en L’Essentielle IMMO. In 2025 versterken we onze vastgoedcontent en aanbiedingen nog verder! Elke maand zet L’ESSENTIELLE IMMO Belgisch erfgoed in de...

Bij IPM heerst een geweldige sfeer!

Bij IPM heerst een geweldige sfeer!

Michel Ronsmans vervoegde in oktober de IPM-groep als nieuwe Cross Media Account Manager. "Mijn taak bestaat erin om top of mind te blijven bij mediabureaus en adverteerders om IPM-producten te promoten, zowel in print als digitaal. Het doel is om de juiste formule te...