De gezichten van IPM Advertising: Henry Visart, van criminologie naar reclame

Criminoloog? Wat heeft dat te maken met Henry Visart? Als je er goed over nadenkt, is het een opleiding met een groot aantal disciplines, van psychologie tot recht en van sociologie tot economie. En juist dit interdisciplinaire karakter zit Henry Visart, Operational Director van IPM Advertising, in de genen. Maar laten we bij het begin […]

Criminoloog? Wat heeft dat te maken met Henry Visart? Als je er goed over nadenkt, is het een opleiding met een groot aantal disciplines, van psychologie tot recht en van sociologie tot economie. En juist dit interdisciplinaire karakter zit Henry Visart, Operational Director van IPM Advertising, in de genen.

Maar laten we bij het begin beginnen. Na zijn studie criminologie begon de jonge Henry bij een verzekeringsmaatschappij, voordat hij in 1992 bij de IPM-groep kwam. Destijds werden de advertentieactiviteiten uitbesteed onder de naam ‘RGP’, de Régie Générale de Publicité. Henry Visart leerde er alle kneepjes van het vak. Als verkoper buitendienst was hij onder andere belast met regionale reclame, speciale dossiers, vastgoed- en financiële communicatie en teammanagement. Daardoor leerde hij ‘print’ van alle kanten kennen.

Met dank aan de ‘digitale goeroe’

In 2015 besloot IPM de reclameactiviteiten intern uit te voeren. Henry kreeg de leiding over de nieuwe afdeling, genaamd IPM Ad Operations. Op deze afdeling worden alle vormen van reclamecommunicatie en de ontwikkeling van de directe offline- en onlineverkoop beheerd.

Henry Visart komt uit het tijdperk van de gedrukte media en kan gelukkig rekenen opRaphaël Stuyck, die hem wegwijs maakt in de digitale wereld. “Ik beschouw Raphaël als mijn goeroe! Hij is de drijvende kracht achter de oplossingen voor digitale reclame; dankzij hem konden we in zeer korte tijd de verandering inzetten. “

In 2018 nam Henry Visart de teugels over van IPM Advertising, waarin alle BtoB-verkoopentiteiten van de IPM-groep zijn ondergebracht, een ‘pool’ van ongeveer zestig mensen. ”Het voordeel van dit collectief is de wendbaarheid: we kunnen snel alles aan elkaar koppelen en daardoor snel en efficiënt reageren”, merkt hij op. Henry Visart waardeert vooral de afwisseling in zijn huidige functie: “Er komt heel wat coördinatie bij kijken, tussen print, digitaal, redactie,

lokale reclame, nationale aspect, leiding geven aan verkoopteams, enz. Het is een heel drukke baan, waarin je constant aan het roer moet staan.”

De digitale transformatie zit ons in de genen

De laatste tijd heeft Henry Visart dagenlang (en soms nachtenlang) gewerkt aan de nieuwe website Logic-Immo.be, die eind mei is gelanceerd. En begin 2021 moesten bovendien de ‘nieuwe kleintjes’ van de groep worden geïntegreerd: L’Avenir, Moustique en Télé Pocket. “De integratie is prima gelukt, het is goed aangepakt door de teams, en dat geeft echt voldoening”, zegt hij tevreden.

Daarbij wijst hij ook op de teamspirit in ‘zijn’ uitgeverij. “Bij reclame is alles meetbaar, vooral bij digitale. De teamgeest daarentegen is niet meetbaar, maar ik prijs het respect en de wil om samen te werken, wat op de hele commerciële afdeling goed merkbaar is. Dat werkt enthousiasmerend!”

Een andere reden om trots te zijn? “De veelzijdigheid van onze commercieel medewerkers! Er is de laatste jaren in bedrijven veel gesproken over digitale transformatie, maar vaak blijft het bij woorden. Bij ons zit het echt in de genen. Elk aanbod dat we doen is voortaan crossmediaal. Dat was voor veel van onze medewerkers uit het tijdperk van de gedrukte media in het begin niet vanzelfsprekend, maar het is ze allemaal gelukt. Transversaliteit – alle media, alle dragers – is geen abstract begrip.”

Een complex beroep

Een van de communicatieoplossingen die de laatste jaren een hoge vlucht heeft genomen is ‘partnercontent’, d.w.z. advertorials die op de premiumsites van de groep worden gepubliceerd. “We hebben zeer goede resultaten geboekt met deze formats. We blijven er samen met de adverteerders op toezien dat de inhoud interessant, toegankelijk en onderhoudend is. We willen geen artikelen waarin staat dat je een bepaalde auto moeten kopen omdat die groot en mooi is. Wij adviseren dan een slogan in de trant van: waarom in 2021 voor een 4×4 kiezen? Onze adviserende rol wordt steeds belangrijker, vandaar onze positionering als ‘Média Factory’.”

En hoe denkt deze scherpzinnige waarnemer over de toekomst van de pers? “Alle media hebben te maken met hetzelfde financieringsprobleem. Wij richten ons op twee doelgroepen: internetgebruikers die bereid zijn te betalen voor kwaliteitsinformatie, en adverteerders. Maar het is belangrijk te weten dat 85% van de reclamemarkt wordt veroverd door Google en Facebook, waardoor de media onder druk komen te staan. Telewerken en internationalisering gaan niet goed samen in een klein land als België, dat niet erg strategisch meer is in de communicatieprioriteiten. Maar tegelijkertijd, zoals we hebben gezien met corona, verwacht een groot deel van de bevolking serieuze en getoetste informatie… Ons beroep is complex!”

Waar kunnen we Henry vinden als hij niet bezig is de ‘digitale strategie’ te bespreken? Het valt niet mee om deze man te ontmoeten die zelf zegt een huismus te zijn en die nooit gelukkiger is dan in het weekend, wanneer hij een paar uur de tijd neemt om alle titels van de groep (en de anderen…) te lezen en te herlezen, zittend in zijn tuin op het Brabantse platteland…

Bedankt en nog veel succes bij IPM Advertising!

IPM-Fout404

IPM Reclame redactie

Ons team is gespecialiseerd in communicatie, journalistiek, media en vele andere gebieden. Ons doel? Om u de geheimen van succesvolle bedrijfscommunicatie en de optimalisering van reclamebudgetten te geven om uw doelstellingen te bereiken.

Onze andere artikelen

Doeltreffendheid van reclame: IPM Advertising innoveert

Doeltreffendheid van reclame: IPM Advertising innoveert

Mijn campagne is verschenen ... Maar werd ze opgemerkt en onthouden? Hoe werd ze ervaren? Om een antwoord te geven op deze vragen, heeft IPM Advertising besloten om IPM AdTrackers in te zetten, post-testpeilingen van bepaalde campagnes. “Het is een nieuwe dienst...

De Media Kit 2022 van Paris Match is er

De Media Kit 2022 van Paris Match is er

Hier is de nieuwe Media Kit van Paris Match. De kit 2022 werd volledig herzien en geeft adverteerders en mediabureaus een overzicht van de vele communicatiemogelijkheden van het voornaamste magazine op het vlak van internationale actualiteit. Twee nieuwigheden voor...

Samen zoeken, samen vinden!  Logic-Immo.be op campagne

Samen zoeken, samen vinden! Logic-Immo.be op campagne

Wat zijn onze troeven? Wat onderscheidt ons van onze concurrenten? Waarom zou een immokantoor via ons passeren? Hoe nog meer particulieren de weg wijzen naar onze website en onze magazines? Die vragen waren de laatste tijd dagelijkse kost voor Pascaline Goffin, Head...