Consumenten besteden minder aandacht aan reclame op internationale platforms

Volgens de studie Track de Success uitgevoerd door Eyes Square* zijn YouTube en Facebook minder doeltreffend om de aandacht van de consument te trekken dan de traditionele media. Volgens Florian Passlick, senior reseacher bij onderzoeksbureau Eyes Square, besteden consumenten meer…
9 augustus 2022

Volgens de studie Track de Success uitgevoerd door Eyes Square* zijn YouTube en Facebook minder doeltreffend om de aandacht van de consument te trekken dan de traditionele media.

Volgens Florian Passlick, senior reseacher bij onderzoeksbureau Eyes Square, besteden consumenten meer aandacht aan reclame op traditionele media (tv of vod) dan op internationale platformen zoals YouTube of Facebook. Tv-reclame heeft een voltooiingspercentage van 94%, wat hoger is dan op YouTube (reclame die niet kan worden geskipt) en op Facebook (nauwelijks 43%).

Uit deze figuur blijkt dat de aandacht van de consument op Facebook en Youtube korter is dan op TV en VOD. (bron: Florian Passlick, presentatie op het door VIA georganiseerde seminar, 24 mei 2022).

Facebook en YouTube advertenties hebben minste impact

Advertenties op traditionele platforms hebben ook een grotere impact op mediaconsumenten. Volgens de studie zegt 60% van de ondervraagden zich een lineaire tv-advertentie te herinneren. Dit is een hoger percentage dan op YouTube (47%) en Facebook (43%).

Uit dit cijfer blijkt dat reclame op YouTube en Facebook minder effect heeft dan op TV en VOD (bron: Florian Passlick, presentatie op het door VIA georganiseerde seminar, 24 mei 2022).

Volgens de researcher kunnen de betere resultaten voor traditionele media worden verklaard door het plaatsen van advertenties in een kwaliteitscontext. Consumenten voelen zich meer betrokken en zijn daardoor ontvankelijker voor de boodschappen van adverteerders.

Er moet op gewezen worden dat deze studie enigszins wordt beperkt omdat haar technologie geen display advertising of nieuwssites omvat. De conclusies zijn echter interessant te noemen wat betreft de aandacht van een tv-kijker versus van een videoconsument op deze platforms.

IPM-Fout404

IPM Reclame redactie

Ons team is gespecialiseerd in communicatie, journalistiek, media en vele andere gebieden. Ons doel? Om u de geheimen van succesvolle bedrijfscommunicatie en de optimalisering van reclamebudgetten te geven om uw doelstellingen te bereiken.

Onze andere artikelen

NP Pulse, bevestigt de kracht van nieuwsmedia

NP Pulse, bevestigt de kracht van nieuwsmedia

NP is een uitgebreid pack waarmee u op basis van een gecombineerd tarief kan adverteren in de 12 belangrijkste nieuwsmerken van ons land. Een nationaal advertentieaanbod dat ideaal is qua bereik en CPM. “NP (News Power) is een nationaal aanbod dat de 4 belangrijkste...

IPM komt met innovatieve oplossing voor weergerelateerde data !

IPM komt met innovatieve oplossing voor weergerelateerde data !

Een nieuwe data-technologie wordt toegevoegd aan het reeds zeer uitgebreide verticale aanbod van IPM op gebied van weergerelateerde gegevens (zowel print als digitaal): waardoor gerichte campagnes op het juiste moment kunnen worden uitgevoerd! IPM introduceert een...

De media van IPM, uw vierde macht in een verkiezingsjaar

De media van IPM, uw vierde macht in een verkiezingsjaar

In het verkiezingsjaar 2024 zal de burger best wat keuzes moeten maken. De burger is wat betreft informatie over politieke gebeurtenissen sterk afhankelijk van onze perstitels en vooral La Libre Belgique.   « Politiek nieuws speelt een prominente rol in La Libre...