Waar de hele filmwereld al voor vreesde, gebeurde op 6 september jl.: het overlijden van Jean-Paul Belmondo. De redactie van Paris Match ging meteen aan de slag. Insteek: de pareltjes uit tijdschriftarchieven die als kader dienden om in enkele uren tijd 70 pagina’s met uitzonderlijke getuigenissen en foto’s samen te stellen. Met de titel ‘Belmondo, l‘irrésistible’ (De onweerstaanbare Belmondo) verdiende dit nummer uiteraard een grotere oplage.
‘Paris Match en Belmondo delen samen een lange geschiedenis. Iedereen verwacht dat ons tijdschrift aandacht besteedt aan dit soort opvallende gebeurtenissen,’ aldus het team van Paris Match Belux. ‘We hadden maar een paar uur de tijd om samen met onze trouwe adverteerders te bedenken hoe we hun merk konden associëren met deze gebeurtenis die een zeer geliefd figuur raakt.’ Net als bij het overlijden van prins Philip, de hertog van Edinburgh, wilde Maison Degand deelnemen aan dit eerbetoon door in te staan voor de achterflap van het tijdschrift van donderdag 9 september, dus drie dagen na het overlijden.
In reclametermen wordt dit soort boodschap een top topical genoemd. Dit wil zeggen een advertentie die inhaakt op een gebeurtenis om merkcommunicatie te ontwikkelen. Dit is een geweldige kans om waarden onder de aandacht te brengen en naamsbekendheid te vergroten, meer nog dan een product.
Welke gebeurtenis leent zich voor een top topical? We moeten een onderscheid maken tussen al dan niet onvoorspelbare gebeurtenissen.
De eerste categorie heeft te maken met onverwacht nieuws, zoals sterfgevallen, ongevallen, sportresultaten of echt uitzonderlijke prestaties. Het gaat ook om zeldzame gebeurtenissen zoals een troonsbestijging of een koninklijke geboorte of huwelijk. Kortom, omstandigheden waarin exclusieve foto’s en reportages die het DNA van Paris Match vormen, een belangrijke plaats innemen.
De tweede categorie betreft voorspelbare en terugkerende gebeurtenissen, zoals Kerstmis, Valentijnsdag, het begin van het schooljaar … Deze gebeurtenissen zijn misschien minder ‘glamoureus’ maar nemen een belangrijke plaats in het collectieve geheugen in.
‘Paris Match is HET medium bij uitstek voor dit soort communicatie. We zijn beschikbaar, flexibel en reactief om berichten op te stellen die bij dit nieuws passen. We nemen onze hoed af voor adverteerders die dit lef hebben. Dit geeft hen aanzienlijke goodwill, besluit het team.
Informatie over top topicals en de bijbehorende tarieven ontvangen? [email protected]