Al gepassioneerd door radio van toen hij 16 was

Vaak ontstaan interesses of passies al op jonge leeftijd, tijdens de tienerjaren bijvoorbeeld. Dat was ook zo bij Philippe Deraymaeker, die we vandaag ontmoeten. De nieuwe directeur van DH Radio (in deze functie benoemd in maart 2021) doet al veertig jaar aan radio! Als kenner en liefhebber heeft hij meer dan ooit vertrouwen in dit […]

Vaak ontstaan interesses of passies al op jonge leeftijd, tijdens de tienerjaren bijvoorbeeld. Dat was ook zo bij Philippe Deraymaeker, die we vandaag ontmoeten. De nieuwe directeur van DH Radio (in deze functie benoemd in maart 2021) doet al veertig jaar aan radio! Als kenner en liefhebber heeft hij meer dan ooit vertrouwen in dit medium.

Philippe, je kent het IPM-huis goed. Je ging er in 2010 aan de slag om je bezig te houden met ‘Twizz Radio’. Maar deed je daarvoor al aan radio?

Ja hoor, sinds mijn zestiende al en ik herinner me nog heel goed hoe het begonnen is. Ik had net mijn bromfiets gekregen, het was op een woensdag in februari 1982. Ik ben met een vriend meegegaan naar een lokale radio die toen vanuit een jeugdhuis in Rixensart uitzond. Het was een pionierstijd, we knutselden zenders in elkaar, we waren creatief … Aansluitend ben ik naar een ander radiostation getrokken en stukje bij beetje is mijn hobby een passie geworden en een echte job waarmee ik wat geld kon verdienen. In 1985 ben ik presentator geworden bij FM Le Soir, en daarna bij SIS Nostalgie en Chérie FM waar ik de ochtend deed. In 1991 heb ik de privésector verlaten voor het vlaggenschip van de RTBF, nog altijd voor heel ochtendlijke programma’s, om in 2007 terug te keren naar de privésector, meer bepaald naar Mint (RTL).

Na een intermezzo van een jaar, waarin ik aan productieontwikkeling deed, miste ik de radio te veel! Daarom ben ik in 2010 bij IPM begonnen om het radioproject ‘Twizz’ uit te bouwen.

En nu ben je directeur van DH Radio …

In 2015 hebben we een grootscheepse operatie opgezet om het radioproject van IPM opnieuw op de juiste rails te krijgen. Indertijd heb ik de leiding over dat project genomen. Je kan dus zeggen dat mijn benoeming in 2021 eigenlijk een feitelijke situatie officieel gemaakt heeft. Dat ik nu directeur ben, verandert niets aan de situatie, behalve misschien wat meer administratie … Ik heb altijd gewerkt alsof het mijn eigen project was: als het slecht gaat met mijn radio, gaat het slecht met mij.

Wat houdt het DH Radio-project eigenlijk in?

DH Radio, dat zijn een tiental journalisten die op twee assen werken: non-stopmuziek en het essentiële nieuws. Het formaat is geïnspireerd op een radiozender uit Nederland, en om het onderscheid te maken met de bestaande kanalen die ofwel 100% nieuws brengen, ofwel op een ‘zoo’ lijken waar heel wat presentatoren zich amuseren. Wij zitten daartussenin.

Hoe kijk je naar het medium radio? We leven in een tijd van grote technologische veranderingen met de digitalisering en gewoonten op het vlak van mediagebruik die evolueren …

We hadden moeilijkheden kunnen vrezen met de opkomst van platformen als Spotify. Maar ik stel vast dat het de goede kant uitgaat met onze radio, met een groeiend luisterpubliek en dito inkomsten. Ik heb geen glazen bol, maar ik denk dat de radio nog een mooie toekomst tegemoetgaat. Het is een real-time medium, dat brengt wat de platformen niet kunnen brengen: het nieuws ‘s morgens, iemand om naar te luisteren in de auto, rechtstreeks en instant gezelschap.

Wat denk je van podcasts? Is dat iets van voorbijgaande aard?

Ik ben opnieuw in aanraking gekomen met dit formaat in 2015 door naar oudere uitzendingen te luisteren. Ik beluister enorm veel podcasts in de auto, het is goed voor je ontwikkeling, maar niet om informatie te brengen, dan zijn ze te snel achterhaald.

Bij IPM hebben we informatiebronnen en competenties op het vlak van geluid: we laten die twee samenkomen via informatieve audiocontent en via podcasts die we maken. We zijn daar vlak voor de lockdown mee begonnen. De Belgische markt moet hier zijn weg nog zoeken, in tegenstelling tot Frankrijk waar Radio France een dominante rol speelt op dit vlak en er grote middelen aan besteedt.

Wat zijn je eigen informatiebronnen?

Ik ben al heel lang een gretige lezer van La Libre, en een beetje van alle media eigenlijk. Ik ben een tikkeltje ‘geek’ en dus veel bezig met het web en met apps. Papier lees ik al lang niet meer. 

Een project waar je trots op bent?

We hebben in april “Il faut qu’on parle” gelanceerd, een nieuw dagelijks item op DH Radio, alle dagen live om 7u30. Al wekenlang ben ik elke ochtend om 6 uur aanwezig om dit project te begeleiden waarin radio, video en geschreven pers samenkomen. We willen ook graag nabijheid in deze aanpak. Dat houdt onder andere in dat we ons op het terrein begeven om de mensen te ontmoeten waar ze zijn. Dat is heel leuk, en het is teamwerk! Ze verklaarden ons gek, dus dat zit wel goed!

Heb je nog tijd over voor jezelf?

Niet echt … maar dat is niet zo erg, want mijn werk is mijn passie. Ik ontvang schrijvers, acteurs, muzikanten … en ik beheer de technische kant, de vernieuwing van onze frequenties, de rapporten aan de CSA enz. Als ik wat tijd had, zou ik misschien opnieuw gaan paardrijden, maar dat zou niet zo voorzichtig zijn!

Wilt u uw merk koppelen aan een medium in opmars? Neem contact op met info@ipmadvertising.be

IPM-Fout404

IPM Reclame redactie

Ons team is gespecialiseerd in communicatie, journalistiek, media en vele andere gebieden. Ons doel? Om u de geheimen van succesvolle bedrijfscommunicatie en de optimalisering van reclamebudgetten te geven om uw doelstellingen te bereiken.

Onze andere artikelen

Knokke en Paris Match, een lange geschiedenis!

Knokke en Paris Match, een lange geschiedenis!

Het medium ‘magazine’ is het zomermedium bij uitstek. Makkelijk om mee te nemen op het strand of de dijk, en de inhoud sluit goed aan bij het vakantiegevoel van er even helemaal tussenuit zijn. Tijdens de zomermaanden stijgt de losse verkoop gemakkelijk met 30%. Het...

Referencing? Een evidentie voor Logic-Immo.be

Referencing? Een evidentie voor Logic-Immo.be

In 2021 wordt een nieuwe website meteen zo ontworpen dat de zoekmotoren hem gemakkelijk weten te vinden. Sommigen maken van deze optimalisatie zelfs hun beroep. Kijk maar naar Marie-David Tihonj ‘Audience digital manager’ bij IPM. Als specialiste in natuurlijke...