Waarom La Libre Belgique gaat factchecken

La Source is een nieuwe, eind mei officieel geïntroduceerde rubriek in La Libre, waarin nieuwsfeiten worden geanalyseerd, ontleed, in context geplaatst en geverifieerd. Natuurlijk is dit allemaal onderdeel van de journalistiek. De grote Amerikaanse media leggen al 40 jaar de…
14 juni 2021

La Source is een nieuwe, eind mei officieel geïntroduceerde rubriek in La Libre, waarin nieuwsfeiten worden geanalyseerd, ontleed, in context geplaatst en geverifieerd.

Natuurlijk is dit allemaal onderdeel van de journalistiek. De grote Amerikaanse media leggen al 40 jaar de nadruk op ‘factchecking’. In Europa, met name in Franstalig België, is die nadruk minder sterk. Het International Fact-Checking Network is een journalistiek referentienetwerk dat is opgericht om factchecking te professionaliseren en een aantal basisbeginselen vast te stellen die zijn opgenomen in het redactionele handboek dat La Libre verplicht is te volgen.

Vooral nodig vanwege corona

Als medium dat van zijn journalisten een onberispelijke professionaliteit eist, vond La Libre het belangrijk deze ‘factchecking’-aanpak officieel te onderschrijven.

Dat was vooral nodig tijdens de gezondheidscrisis, waarin allerlei informatie werd verspreid. “Het ene coronaonderzoek volgt op het andere en hetzelfde geldt voor de ‘zinnetjes’ van onder anderen onderzoekers, politici en deskundigen… Bepaald niet makkelijk te volgen. En daar komt bij dat mensen de traditionele media wantrouwen en steeds vaker zelf op zoek gaan naar informatie”, zegt Valentin Dauchot, de drijvende kracht achter La Source.

Dat Valentin betrokken is bij dit project is geen toeval. Hij is al 10 jaar journalist bij La Libre en organiseert daarnaast pedagogische workshops op scholen, onder de auspiciën van Lie Detectors, een vereniging die leerlingen van 10 tot 15 jaar aanspoort informatie in de media te verifiëren.

Waarom factchecken? “We willen de vertrouwensband met de lezer herstellen”, legt Valentin uit. “Alle genoemde zinnen, foto’s of video’s zijn toegankelijk en in context geplaatst. Elke geciteerde bron is identificeerbaar en wordt vermeld. Het idee is dat de lezer het hele proces van de journalist zelf kan doorlopen. Ook willen we de feiten achterhalen. Waar komt bijvoorbeeld een foto als deze vandaan die massaal op Twitter wordt verspreid?”

Een investering die wordt gewaardeerd door lezers… en adverteerders

Nee, mensen die zijn ingeënt tegen corona zijn geen ‘proefpersonen’. Nee, op deze foto is geen aanval van Hamas op Israël te zien. Staat België onderaan de Europese ranglijst wat betreft de financiering van justitie? Dit zijn een paar van de onderwerpen die onlangs in La Source zijn besproken.

Concreet worden deze artikelen op het web en in de papieren versie gepubliceerd op de desbetreffende pagina’s – justitie, gezondheid, maatschappij, enz. – maar ze zijn ook toegankelijk in een onlinerubriek. Het is de bedoeling dat er drie of vier per maand worden gepubliceerd.

“We hebben zeer goede reacties gehad op dit initiatief. Onze lezers waarderen het dat hun krant investeert in kwaliteit. Het is inderdaad een investering, want het schrijven van een factcheck kost veel tijd”, zegt Valentin.

Wat betreft de adverteerders denken we dat ze deze Brand Safety-aanpak, waarmee ook hun imago en reputatie wordt beschermd, zullen waarderen.

Ontdek de artikelen met de tag ‘La Source’

IPM-Fout404

IPM Reclame redactie

Ons team is gespecialiseerd in communicatie, journalistiek, media en vele andere gebieden. Ons doel? Om u de geheimen van succesvolle bedrijfscommunicatie en de optimalisering van reclamebudgetten te geven om uw doelstellingen te bereiken.

Onze andere artikelen

NP Pulse, bevestigt de kracht van nieuwsmedia

NP Pulse, bevestigt de kracht van nieuwsmedia

NP is een uitgebreid pack waarmee u op basis van een gecombineerd tarief kan adverteren in de 12 belangrijkste nieuwsmerken van ons land. Een nationaal advertentieaanbod dat ideaal is qua bereik en CPM. “NP (News Power) is een nationaal aanbod dat de 4 belangrijkste...

IPM komt met innovatieve oplossing voor weergerelateerde data !

IPM komt met innovatieve oplossing voor weergerelateerde data !

Een nieuwe data-technologie wordt toegevoegd aan het reeds zeer uitgebreide verticale aanbod van IPM op gebied van weergerelateerde gegevens (zowel print als digitaal): waardoor gerichte campagnes op het juiste moment kunnen worden uitgevoerd! IPM introduceert een...

De media van IPM, uw vierde macht in een verkiezingsjaar

De media van IPM, uw vierde macht in een verkiezingsjaar

In het verkiezingsjaar 2024 zal de burger best wat keuzes moeten maken. De burger is wat betreft informatie over politieke gebeurtenissen sterk afhankelijk van onze perstitels en vooral La Libre Belgique.   « Politiek nieuws speelt een prominente rol in La Libre...