Begin 2025 lanceerden de vijf grootste Belgische uitgevers, waaronder IPM, een ambitieuze nieuwe samenwerking: een federatie genaamd BPX – Belgian Publishing Experience.
Hun gezamenlijke doel? De nadruk leggen op het belang van kwaliteitsvolle Belgische media als hoeksteen van een gezonde democratie. BPX wil inzetten op educatie en vernieuwing, en wil tegelijk de advertentiemarkt inspireren en digitale vooruitgang omarmen.
We creëren veilige en creatieve structuren waar betrouwbare content centraal staat en willen de kracht onderstrepen van onafhankelijke journalistiek, maar ook een brug slaan tussen uitgevers en adverteerders. BPX streeft naar een sterker en meer verbonden medialandschap. Een wereld waarin journalistiek – digitaal, print of hybride – mee evolueert met de noden van de burger.
De verdediging van B2B-belangen is een krachtig signaal tegen de toenemende invloed van internationale techreuzen, die steeds meer invloed hebben op hoe mensen hun mening vormen.
“Context matters, pay attention” is geen loze slogan, maar een oproep tot actie.
In dit kader zullen uitgevers investeren in innovatieve advertentie-oplossingen en gezamenlijke marktonderzoeksinitiatieven ontwikkelen. Deze strategische missie krijgt vandaag al vorm met gezamenlijke, crossmediale initiatieven zoals NP en MAGIXX, waar IPM zich recent bij aansloot.
