“Allez l’Union”, een terugblik op de convergente docu over het epos van de Sint-Gillis in D1A

Sinds half mei zendt LN 24 de serie “Allez l’Union” uit, met een frequentie van twee afleveringen per week. De uitzending van deze documentaire eindigde deze woensdag. Dit is een gelegenheid om terug te kijken op het project, en hoe…
27 mei 2022

Sinds half mei zendt LN 24 de serie “Allez l’Union” uit, met een frequentie van twee afleveringen per week. De uitzending van deze documentaire eindigde deze woensdag. Dit is een gelegenheid om terug te kijken op het project, en hoe het representatief is voor het convergentieproces binnen de IPM-groep.

Het uitgangspunt van de productie is een initiatief van het bedrijf Water Tower en zijn eigenaar, Gilles Simonet: “We wilden de Union het hele seizoen volgen, maar we hadden geen idee van de grote reis die de club zou maken” vertelt hij aan La DH. De documentaire blikt terug op de sleutelmomenten van het kampioenschap: van de ‘canon’-start in de klassieke fase, de derbyzege thuis tegen de grote rivaal Anderlecth, tot het einde van de droom, en de tragische nederlaag tegen Club Brugge.

“Geen plaats was verboden terrein voor ons,” vertelde Gilles Simonet aan La DH. Dankzij deze vrijheid kon hij zeldzame momenten vastleggen (de lyrische toespraken van de coach, Felice Mazzu, tijdens de rust om zijn troepen te motiveren), maar ook meer komische momenten. Zo eet de eigenaar (en miljardair) van de club, Tony Bloom, zijn maaltijd tijdens de rust in een voor de gelegenheid geïmproviseerd zaaltje in het stadion (de Union beschikt niet over een Business Class).

Convergentie als kern van de strategie van de IPM

De vijf afleveringen van de documentaire werden elke woensdagavond in avant-première uitgezonden op LN24, en vervolgens online gezet in replay op de website van La DH.  “Deze lineaire en replay-uitzending toont aan dat de IPM zich aanpast aan de nieuwe manieren waarop de burgers informatie consumeren“, zegt Denis Pierrard, de mediadirecteur van de groep. “Een kijker kan de documentaire op LN24 ontdekken en vervolgens bijvoorbeeld de volgende afleveringen op de DH-website bekijken”.

Dit initiatief weerspiegelt ook de nauwe samenwerking tussen de journalisten van LN24 (dat de IPM in december 2021 zal overnemen) en die van de historische media van de groep: “Na de uitzending van de reportage werden de journalisten van La DH uitgenodigd op de set van LN24 om het verhaal te ontcijferen en achtergrondinformatie te verstrekken. Zo konden we inspelen op de complementariteit van onze expertise“, legt Denis Pierrard uit. 

Andere convergerende initiatieven

De vruchtbare samenwerking tussen de journalisten van de groep is sinds de aankoop van de zender verveelvoudigd, zoals blijkt uit de opening van het proces over de aanslagen in Parijs in Brussel of de oorlog in Oekraïne. “We hebben twee journalisten naar de plaats van de gevechten gestuurd,” zegt Denis Pierrard. “De eerste, van LN24, levert ons meerdere video’s per dag, terwijl de tweede, van La Libre, zijn netwerk van contacten in Oekraïne gebruikt om exclusieve informatie te verkrijgen. ” 

Deze initiatieven maken deel uit van de mediaconvergentiestrategie van IPM. De groep produceert verscheidene podcastprogramma’s per week over geschiedenis, cultuur en politiek. De groep is ook een voorloper op het gebied van de audiotisering van nieuwsartikelen en de productie van nieuwsvideo’s.

IPM-Fout404

IPM Reclame redactie

Ons team is gespecialiseerd in communicatie, journalistiek, media en vele andere gebieden. Ons doel? Om u de geheimen van succesvolle bedrijfscommunicatie en de optimalisering van reclamebudgetten te geven om uw doelstellingen te bereiken.

Onze andere artikelen

NP Pulse, bevestigt de kracht van nieuwsmedia

NP Pulse, bevestigt de kracht van nieuwsmedia

NP is een uitgebreid pack waarmee u op basis van een gecombineerd tarief kan adverteren in de 12 belangrijkste nieuwsmerken van ons land. Een nationaal advertentieaanbod dat ideaal is qua bereik en CPM. “NP (News Power) is een nationaal aanbod dat de 4 belangrijkste...

IPM komt met innovatieve oplossing voor weergerelateerde data !

IPM komt met innovatieve oplossing voor weergerelateerde data !

Een nieuwe data-technologie wordt toegevoegd aan het reeds zeer uitgebreide verticale aanbod van IPM op gebied van weergerelateerde gegevens (zowel print als digitaal): waardoor gerichte campagnes op het juiste moment kunnen worden uitgevoerd! IPM introduceert een...

De media van IPM, uw vierde macht in een verkiezingsjaar

De media van IPM, uw vierde macht in een verkiezingsjaar

In het verkiezingsjaar 2024 zal de burger best wat keuzes moeten maken. De burger is wat betreft informatie over politieke gebeurtenissen sterk afhankelijk van onze perstitels en vooral La Libre Belgique.   « Politiek nieuws speelt een prominente rol in La Libre...