De Student Magazine Print Award (kortweg StuMPA) is een wedstrijd die WE MEDIA, de federatie van uitgevers, elk jaar organiseert.
Studenten uit het tweede en derde jaar Hoger Kunstonderwijs grafisch ontwerp en publiciteit kunnen zich inschrijven voor deze creatieve wedstrijd. Het doel van deze hoogmis van creativiteit is de belangstelling voor tijdschriftadvertenties bij de jongeren aan te wakkeren.
De juryleden (creatieven, docenten van de deelnemende scholen, journalisten van de vakpers en leden van WE MEDIA, waaronder IPM Advertising) zijn op 24 en 25 februari samengekomen om de 97 projecten te bestuderen en te evalueren. Pascaline Goffin, Head of Marketing, Communication & Events, nam voor ons de zware taak op zich om 16 creaties uit de 97 inzendingen mee te nomineren.
De 16 laureaten zijn:
Haute Ecole Louvain en Hainaut (HELHa) (prof. Isabelle Hubinon)
- Laura Dewierdt
- Eva Foucart
- Fabien Koenig
- Estelle Reding
- Nathan Roulet
ESA Saint-Luc Liège (prof. Vincent Albert)
- Tallulah Siroli
- Mandy Antoine
- Guido D’Agostino
Luca School of Arts Gent (prof. Anneke Rombaut)
- Arno Major
- Ward Muys
- Kai-Ya Jansens
- Fran Scheers
ESA Saint-Luc Bruxelles (prof. Philippe Lepinois)
- Maxime Lefebvre
- Federica Garcia
- Carole-Anne Verlende
- Cécile Yaramis
Wat moesten de studenten doen? Een tijdschriftadvertentie voor print met een digitale extensie bedenken. Het is de bedoeling dat ze de voordelen van het medium ‘magazine’ op alle mogelijke manieren in de kijker zetten. Creativiteit staat hier dus boven haalbaarheid, logistieke aspecten, kostenplaatje enz.
Verschillende thema’s kwamen herhaaldelijk terug, vooral de bijzondere focus op de mishandeling van vrouwen. Pascaline licht toe:“Veel projecten hadden een maatschappelijke insteek of gingen over wederzijdse toestemming, ongetwijfeld een gevolg van de #MeToo-beweging. Ook het thema ecologie was erg populair. Verder zagen we nog projecten over COVID-19 en de vaccinatie … Maar ook de verschillende projecten die inspelen op onze vijf zintuigen, vooral geur en gehoor, waren absoluut mijn ding. Kortom, de lichting 2021 bruiste van de goede ideeën!”
Via zijn aanwezigheid als jurylid wil IPM in contact blijven met de nieuwste concepten, en de scholen en jonge creatieven steunen.
De 16 laureaten moeten hun project op 2 april verdedigen. Daarna wordt de top 5 bekendgemaakt. We houden u uiteraard op de hoogte!