Al 38 jaar bij IPM! Wie doet beter? Edmond Arnoys ging in 1982 aan de slag bij de toenmalige Régie Générale de Publicité, de voorloper van IPM Advertising. Voor zijn werk doorkruiste hij alle straten van Brussel om onder meer de belichtingsfilms op te halen voor de pagina’s van Paris Match. Na die functie als chauffeur-bezorger ging Edmond onder toezicht van Alain Mathieu advertenties invoeren voor het tijdschrift ‘American Express’, waarvoor de RGP de advertenties regelde. Nog later zou hij bij Sodimco overlijdensberichten en berichtgeving van bedrijven invoeren.
In 1999 vertrouwde de directie hem de coördinatie van de planning toe. Vandaag werkt hij nog steeds als ‘Ad Operations Print Planning Team Leader’.
Helder en (heel) kort samengevat bestaat zijn taak erin om de opeenvolging van de pagina’s van de verschillende edities van La Libre Belgique en La Dernière Heure te plannen: hij voorziet de plaatsen voor de advertenties en zorgt dat al het nodige materiaal is aangeleverd.
Edmond heeft de digitalisering van het vak van dichtbij meegemaakt, van het onmisbare viertal ‘wit blad-potlood-lat-gom’ naar de computer. Heel simpel: eind jaren negentig zou het onmogelijk zijn geweest om via telewerken een plank op te stellen, terwijl dat inmiddels al ruim een jaar de realiteit is voor Edmond en zijn collega Caroline Mathieu.
In de praktijk loopt het planningsteam vijf werkdagen vooruit op de plaatsingen. Een dag voor de publicatie wordt in de vroege namiddag het definitieve plan gecommuniceerd, of op donderdag voor de weekendeditie. Flexibiliteit is uiteraard een vereiste: je moet je kunnen aanpassen aan belangrijke, onverwachte gebeurtenissen in de actualiteit, advertenties die op het laatste moment worden afgeblazen, materiaal dat nog snel wordt aangepast …
Edmond zit als het ware ingeklemd tussen de advertentieafdeling en de redactie. Daardoor kent hij alle ‘ins en outs’ van beide partijen. Die onderlinge relatie is mettertijd positief geëvolueerd: “Vroeger stond reclame slecht aangeschreven bij journalisten. De dialoog is nu veel constructiever en rustiger. De nieuwe generatie beseft veel beter dat je steeds een oplossing moet zien te vinden. “
Zie je nog meer opmerkelijke ontwikkelingen in de reclamewereld? “Ik heb de reclame voor sigaretten en alcohol zien verdwijnen, en ik merk dat ook de reclame voor auto’s vermindert … Anderzijds stel ik vast dat de traditionele adverteerders, zoals de supermarkten, gelukkig nog wel op ons blijven vertrouwen.”
Waar kom je Edmond tegen als hij niet met reclameadvertenties jongleert? In het zwembad of in een Brussels park voor een wandeling, soms samen met een van zijn twee kleindochters, Chloë van 6 jaar en Olivia van 2 jaar. En sinds kort duwt hij ook de kinderwagen van Mia, de jongste telg!
Hartelijk dank, Edmond, en nog heel veel succes bij IPM Avertising!